Godkänt!!

Det som står här nedan stod i mailet från min lärare och jag är lite mallig över det därför lägger jag ut det här:

Jag har nu läst din släktforskningsuppgift med stort intresse.
Du är godkänd på uppgiften, men ännu har jag inte definitivt satt betyg på den sjugradiga skalan.

Till skillnad från många andra har du sökt efter ättlingarna till en person.
Det är också en spännande uppgift, och inte minst när man kommer fram i nutiden kan det innebära
avsevärda svårigheter (p.g.a. 70-årsgränsen).
Detta är nog den första släktforskning via Eniro som jag har sett, och även om den innehåller vissa osäkerhetselement, så stämmer säkert det mesta. Det stora problemet är väl dem som bytt efternamn, exempelvis vid giftermål?

När det gäller nutiden är naturligtvis i princip också brev och telefonsamtal möjliga, men det kan nog upplevas som att man "snokar" litet väl mycket.


Några mindre kommentarer:

- s.2: här har du fältväbel och komminister i släkten du granskar.
Detta kan vara ganska tacksamt när man är släktforskare, eftersom båda tillhör grupper om vilka det finns
ganska mycket källmaterial.
Meritlistorna (på Krigsarkivet resp. domkapitlet) kan t.ex. ge mer information, om de finns bevarade.

- S.4: Älghult

- S.5: noterna verkar överlag Ok förda, så att man kan återfinna uppgifterna utan alltför stort besvär.
Vad betyder: "Rötter" (not 28). Barnen i tabell 2 har du från husförhörslängden. Det finns ju alltid en risk att du missat någon.
I fall det är ett barn som dött tidigt spelar det kanske inte så stor roll för en sådan undersökning som du gör,
men vad händer om ett barn tidigt placerades exempelvis hos sin mormor?


För en smålänning som jag har det också varit roligt att läsa litet om människor i östra Småland!


Det var en roligt vinklad undersökning du gjorde!

Nu kan jag med gott samvete gå vidare på mina nya studier eftersom höstens bägge historiakurser är godkända.
Tyvärr blir det ju uppehåll i historiastudierna en termin nu men det kan vara nyttigt.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Här är en till som är mallig. Över dig! Jag känner att vi är nära varandra - inte bara som släkt.
Kramar och grattis från
Nicoline

Postat av: Eskilsilja

Hi, cool site. What CMS is it?

2009-07-08 @ 09:09:26
URL: http://eskilsilja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback