På jakt i Gamla Stan

Imorse kom årets jul- och nyårstävling i Dagens Nyheter.

Jag nagelfor alla rim i jakt på något som kunde ge en ledtråd.
Snart kom den yngsta dottern upp och tillsammans lade vi upp
en strategi hur vi skulle hitta alla tio bilderna på riktigt.
Just när vi skulle åka ringde
Augusta som ju går med kryckor och
därför har svårt att gå på Gamla Stans ojämna gator. Hon var därför
back-up på hemmaplan och bollplank telefonledes.

När vi gav oss av hade vi namnen på sex av tio gator klara men bara
en helt säker adress. Vi spikade förstås dessa sex gator.
Tack vare Augusta och fria improvisationer hade vi nio av tio när den
yngsta åkte för att gå på bio med en kompis.
Lite frusen gav jag mig av hemåt.

Den tionde ramsan riktigt retades med mig med texten:

En inte särskilt känd kanske lite himmelsk gränd".

Väl hemma igen talade jag med Augusta igen och vips visste jag vilken
gata det var eller snarare gränd. Där hade jag gått förbi tre gånger men
inte gått in och tittat närmare på portarna.
Nu stod det hur klart som helst att det var den.

En liten titt på hitta.se visade att jag nog har rätt. Fast ett besök i verkligheten
måste till för att säkert fastslå att det är den adressen. Jag kan tyvärr inte be
dottern om hjälp trots att är kvar i stan för hennes mobil har slut på batteriet.

Enda smolken i min glädje är att jag, på en den sista trånga delen av Prästgatan,
fastnade i ett fönsterbleck när jag gick för nära ett fönster. Jag var tvungen att hålla
åt sidan för de två bilarna som stod parkerade mitt på gatan.
Tyvärr rev jag då upp en lucka på högerärmen på min skinnjacka.

Den är nu lite bristfälligt lagad i avvaktan på att jag kan få professionell hjälp.
 

Kommentarer
Postat av: Nina

Vilka äventyr du är ute på :)



Kram sysslingen!

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Har det gått ett år redan?? Jag tycker inte det var så länge sedan ni var ute på stan och letade gator. Hoppas ni vinner!



Kramar från Nicoline

2008-12-29 @ 01:09:08
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback