Ännu flera kyrkor...

Idag har alla kursdeltagare och lärare rest runt i ett ömsom soligt
och ömsom regnigt Uppland och tittat på fem olika kyrkor.

Vi började i kyrkan som alltid sett lite spännande när man passerat på vägen
mot Arlanda, den som länge var problem att komma på namnet.
 Idag minns jag att den heter Norrsunda:


Sen for vi vidare mot Odensala, där jag försökte komma in 15 juni när jag hade
lite tid över för att dotterns plan var försenat. Nu visade det sig vara vägkyrka
sedan 13 juli.


Den tredje kyrkan vi kom till var Ärentuna kyrka.
Där lärarna berättade väl och där studenterna for runt med kamerorna i högsta hugg.
Så här ser en medeltida vindskiva ut.


Vi åt lunch i gräset utanför innan vi samlade styrkorna och for mot Tensta kyrka,
som för den oinvigde kan meddelas vara det Tensta som ligger norr om Uppsala
och INTE i den stockholmska förorten i omedelbar närhet av Rinkeby och Kista.

Det var i Tensta Bengt Jönsson Oxenstierna var stiftare dvs den som ska ha bekostat
målningarna på 1400-talet. Han som till och med finns avbildad i kyrkan men den
bilden får ni inte se idag utan mitt favoritmotiv denna sommar.


Med ett tilltagande regn närmade vi oss den sista kyrkan och jag bytte batterier
i kameran ännu en gång. Det var lite krångligt på slutet mina nyaste batterier
från vuxendagis, Clas Ohlson var inte så där bra som de jag köpt tidigare.
De har ju fungerat i Västerås och på andra ställen men nu ville de inte.

Just som vi skulle in i Rasbokils kyrka höll det upp lite och vi fick se en lite
ovanligare kyrka som var väl värd besöket.


När vi närmade oss Stockholms universitet efter nästan nio timmar var vi ganska
trötta, trots att flera sovit på bussen.

Nu är det slut på semestern... och för den som undrar har jag tagit 256 bilder idag.
Kyrkbilder på semestern är ca 600-650 men sen har jag faktiskt fotograferat en
och annan människa också.

Kommentarer
Postat av: Nina

Visst är det härligt att kunna brassa på massor med fotografier... och sedan bara välja de perfekta. Lätt att ta flera hundra...

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vilka fina bilder på kyrkornas målningar. Man har inte tänkt på att titta uppåt när man är på kyrkbesök. Själv har jag varit mycket aktiv i att försöka skruva ihop en dinosaurie med pyttesmå skruvar. Honungspojken har redan monterat motorn och hälsar och tackar för presenten.

2008-08-05 @ 18:10:22
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback