Fredagskväll i lugn och ro...

Igår kväll hade yngsta dotterns klass redovisning av sina projektarbeten.
Vi fick veta det dagen innan men dottern ville inte att vi skulle komma.
Det skulle ju inga andra föräldrar göra - så vi ställde in oss på en lugn
fredagskväll hemma.
Jag som varit uppe tidigt för att skjutsa äldsta dottern och en kompis till
Arlanda kände mig nöjd med det.
Eftersom min morgonpromenad uteblivit pga Arlandaresan så tog jag den
på tidiga kvällen efter jobbet.
Då ringde den yngsta prinsessan och sa att flera andra föräldrar skulle
komma och att vi visst fick komma.
Huvudstupa in i duschen för att med bil förflytta sig till hennes skola.
Vi hann med tre minuter till godo - men middag hann vi inte med.
På väg hem så strax innan 22.00 kände vi väldig hunger maken och jag.
Sen middag och en inspelad "Så ska det låta" var det sista jag mindes innan
John Blund strödde sand i mina ögon.
Jag vet att jag borstade tänderna och tog på mig nattlinnet när jag vakande
till vid 01.25 och förflyttade mig till sängen.

Så här på lördagsmorgonen minns jag inget av "Så ska det låta" men mer om
de 15 projektabetena som redovisades av de duktiga eleverna i dotterns klass.
Det handlade om olika aspekter på musik av Bach, Beethoven, Mozart, Monteverdi,
Shostakovich och Tan Dun men även proggmusik, politisk kampmusik och analys
av Lohengrins musikaliska språk.
Det var också ämnen som
Galenskap och genialitet i musiken - vägen till framgång
 Tidstrogna barocktolkningar - en barock idé?
Jakten på sfärernas musik
Får jag lov?
Komposition under känslornas svall
Music is the mirror of our souls

Tänk så mycket vi fick lära oss och även upptäcka på nytt.
Tack till den lärare som lät oss vara med på denna redovisning, vilket var ett kul grepp.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Så märkligt. För en stund sedan stod vi i ett varuhus i lilla grannstaden och packade i våra varor, då Honungspojken nio år, säger högt så alla hör. Du Nicoline visste du att Beethoven var döv?!
Just nu gnolar han på visan "Följ mig bortåt vägen" under tiden han bakar sockerkaka i köket. (Den femte sen förra helgen. Visst sjöng din lilla prinsessa den visan på konserten förra våren?
Kramar från Nicoline

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Jo Nicoline,
det var just den hon sjöng.

Kramar från Pauline

2008-04-26 @ 19:22:01
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback