Snö, höststädning och annat

Imorse snöade det - jag kikade ut vid fyratiden och kände
hur det knöt sig i magen - jag vill inte ha snö - kände jag.
Sen lade jag mig och sov och drömde om Gustav III och
Hedvig Elisabeth Charlotta. Dessa tillhör inte medeltiden
men är ändå den läxa jag har i momentet Metodövningar.

Jag hade grunnat och grunnat under kvällen igår för att få till
min lilla skriftliga läxa som ska vara inne på måndag.
Två timmar senare gick jag upp och åt frukost - utan tidning.
Jag blir inte människa utan morgontidning.

Jag fixade läxan och läste vidare om Bengt Jönsson Oxenstierna.
Det är veckans bok som jag måste läsa och jag hade bara 40
sidor kvar att läsa imorse.

Sen fick jag ett ryck och bestämde mig för att höststäda i trädgården.
Jag tömde en tunna med vatten, grävde ur lite ur komposten, krattade
upp lite löv så att vi kan komma fram till trappan.
På baksidan flyttade jag om det mesta och tömde sju säckar täckbark
runt mina rhododendronbuskar. Skäp bar jag till soptunnan, fast jag
lade det inte i utan bredvid.
På grannens tomt såg jag en ny markering - är det dags för avstyckning
av deras tomt nu? De kan väl inte dela tomten där, hur går det med deras
växthus då?
Jag stängde mitt växthus för vintern och flyttade runt betongklumpen som
varit parasollfäste men som ska bli fågelbordspinneshållare igen.
Vad svag jag har blivit jag orkade knappt få den med mig. Till slut kom jag
på att man kan lägga den på trädgårdspirran (inte skottkärran för det orkar
jag inte). Pirrans små hjul knarrade av tyngden från betongklumpen men
runt kom den och fågelbordet kom på plats.
Jag laddade med lite talgbollar så länge och sen får jag fixa mer.
Lagom till mörkret föll gick jag in med rödblommiga kinder och smutsig
fleecetröja. Tur man tvättar själv och att man inte behöver vara förebild
för någon annan.
Jag blev lite frusen och har haft svårt att återfå värmen så jag kanske kryper
till sängs extra tidigt ikväll.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Den här veckan verkar Gustav den III figurera hos fler i släkten.
http://nicolinefadernegarden.blogg.se/1193507849_84592311.html
Vad duktig du är som jobbar så här års i trädgården.
Kram...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback