Skor med pålägg

Min dotter spelar orgel och då kan man halka på pedalerna.
Hennes lärare tyckte hon skulle ha en speciell sorts skor för att inte halka.
Hon nämnde orgelskor som inte finns i Sverige.
Vi sökte på nätet efter orgelskor och hamnade hos Organmaster Shoes i USA.
Ett par damskor skulle kosta 44$, inte så mycket eftersom dollarn sjunkit under
sju kronor dagen innan. Vi mätte fötterna och fyllde i formuläret.
Inom ett dygn fick vi svar från en dam på Organmaster Shoes som undrade om
dottern normalt har storlek 38 i svenska skor. Jo det stämde ju förstås, men de
svarta skorna var slut för tillfället.
Vi ville gärna ha skorna så snart det gick så vi valde marinblå istället.
Skorna sändes 1 mars och vi var införstådda med att portot var 23$.

Någon dag senare så såg jag att man dragit pengar från mitt kort.
Kortföretaget ska ju ha lite administrationsavgift så kursen ändrades uppåt.
480 kr var väl inte så farligt ändå, tänkte jag, för skor och porto.

Sen har vi väntat på skorna... Vart hade de tagit vägen?
Idag 19 dagar efter att de sänts från Organmaster Shoes i Massachusetts med
Global Priority Mail så låg avin om att de kunde hämtas på livsmedelsbutiken.

På avin stod det att ytterligare 170 kr skulle erläggas vid uthämtandet.
44$ var ju värda 311 kr enligt avin.
På det var det tull på 8%.
Sen kom 25% moms på hela summan.
Posten skulle ha en expeditionsavgift på 50 kr och på det var det moms också.

Jag har nu betalt 650 kr för skor som egentligen kostade 311 kr.

Skorna har en fin beläggning under så man ska nog inte gå i dem annat än inomhus.
Dottern som just nu är i Sundsvall får väl prova skorna imorgon när hon kommer hem.

Tänk om hon inte kan ha skorna ändå och tänk om hon slutar spela orgel!

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det vore ju faktiskt enklare om orgelpedalerna försågs med halkfärg. Det har jag i min trappa. Dessutom passar det alla fötter.

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Nu var det inte bara en speciell antihalkbeläggning utan också en sorts förstärkning inuti sulan för att man inte ska få ont under foten när man trycker på vissa lite tjockare och rundade pedaler.
Det ska bli spännande att se om de är bra.

2007-03-21 @ 17:52:48
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback