Centralasien - gränsland till Europa

Visst låter det spännande? Är ni säkra på vilka länder som ingår i Centralasien?
Jag har påbörjat kursen sedan en dryg vecka och det inte till 100%.
Det finns lite olika bud om det som jag har förstått det.

Antingen bara Kazakstan, Uzbekistan, Kirgizistan, Turkmenistan och Tadjikistan.
Eller också dessa och lite till som Mongoliet, Tibet, norra Iran, norra Irak, lite av Kina
lite av Indien, lite av Afganistan, lite av Pakistan och lite Bangladesh om jag minns rätt.
Det är området i forna tider med religioner och så tiden under Ryssland och Sovjet men
också tiden efter Sovjet som vi ska läsa om under 5 veckor. 
Till nutiden har vi inte kommit ännu för vi håller på med religioner och tiden fram till 1917
ännu så länge. Nästan all litteratur är på engelska så då blir det inte mycket tid för bloggen.

Tänk så mycket jag inte visste som jag lärt mig redan.

Den förra föreläsningen om Sufismen fick mig dock att undra över vilken kurs jag hamnat på.
Den mycket roliga och stimulerande religionshistorikern berättade om innehållet i dikter från
en mycket avlägsen tid. Dikterna skulle tjäna som varning för folk.
Innehållet som hon tog som exempel var så kontroversiellt att man när dikterna översattes till
svenska hade valt att översätta vissa delar till latin. Detta var förstås på 1800-talet eller tidigt
1900-tal.
Dock var det inte långt ifrån att jag rodnande när hon berättade. Jag tittade bara rakt fram och
inte på kurskamraterna. Temat skulle säkert inspirera mången porrfilmare.
Jag vet inte hur resten av dikterna var men det lät som flera delar censurerats vid översättningen
alltså inte bara den dikten hon talade om.

Sånt kunde jag inte gissa att kursen skulle handla om.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Låter som en bra kurs tycker jag. Lite fniss, förskräckelse och underbara fakta och lärdomar. Inte ska du bli generad kära syssling. Kraam

Postat av: Nina på Johangården

Jag hade gärna kommit ner till både dig och Nicoline och diverse andra människor, både släktingar och andra... men som vanligt är det en fråga om jobb, pengar och tid.
Har inte du vägarna uppåt någon gång?
Sitter här och ler åt autografskrivandet och staketet som du tänkte dig att jag skule ha :-)

2007-06-14 @ 08:04:16
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Ibland tror man att världen föddes i och med att man själv kom till. Det du läser om vittnar ju om att folk "roade" sig förr i tiden också. Vilken energi du har! Kram från faster.

2007-06-14 @ 09:44:36
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Men Nicoline då...
det är klart att världen föddes igen när vi kom till! Hur skulle det sett ut annars?

2007-06-14 @ 21:33:25
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Webste Builder

Lively, fresh and designer work - really like the natural themes, and the website is cool! Worth a visit!

2010-10-05 @ 12:25:28
URL: http://www.webste-builder.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback