Bonus för att sköta sitt jobb?

Jag är måhända gammaldags men jag reagerar väldigt över detta med att
tunnelbaneförarna ska få bonus om de håller tiden på tunnelbanorna.

Om jobbet går ut på att köra t-banetågen från A till B och att följa en tidtabell
samtidigt som man stannar för att släppa av och på folk ska det behöva vara
bonus för att man ska hålla tidtabellen?

Det är ju faktiskt samma resonemang som gäller angående högre chefer på
många företag. BONUS:en är en morot för att göra ett bättre jobb.

Innebär det alltså att man medvetet gör SITT jobb sämre om man inte får bonus?

Visst på mitt jobb får vi också bonus. Om allt fungerar bra och om företaget ger 
vinst får vi ju mer. Om stormar och orkaner river ner det vi byggt upp så får vi ju
lägre eller ingen bonus eller om det blir elavbrott och påverkar driften.
Vi kan ju inte påverka omvärlden helt och hållet.

Däremot gör ju inte jag ett bättre jobb för att få mer bonus - jag gör ju alltid ett
bra jobb det är ju det jag är anställd för. 

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag håller med dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback