Snigeljakt vid 5.30

Det sitter i ryggmärgen det där med de där mördarsniglarna.
Man kan inte bara passera dem utan att trampa till. Ska man vänta tills man hittat lämpligt verktyg så är de borta.

Här tassade jag försiktigt ut på utedasset med älvorna svävande över ängarna runt omkring. Det var så där tyst som det bara är en morgon på landet. Man kan faktiskt ha dassdörren öppen - tills man ser en snigel.
Det är en sån där störande känsla som måste åtgärdas. När jag så tassar tillbaka till huset blir det en längre väg för att se om det finns flera.
Utanför den gamla matkällaren finns de i massor - jag trampar och trampar ihjäl dem. Det blev minst 25 innan jag tassade in och tillbaka till sängen. Kannibaler som de är så kan jag ju snart gå förbi igen och ha ihjäl några till.

Jag kan inte ensam ta bort dem men jag försöker i alla fall. För just där de var hade de ätit upp det mesta som växte i rabatten. Det som min lilla svärmor så mödosamt planterat och vattnat. 

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag har läst om att var och en av dem lägger fyrahundra ägg. De förökar sig också utan partner. Man ska göra ren verktygen och skorna när man trampat på dem för man sprider dem när man går. Jag läste om dem i någon artikel. Här hemma skickar jag ut spanare med sekatören i högsta hugg. Själv klarar jag inte av det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback