Vaccination med fördröjning

Lilla H som har cancer har det väldigt tufft nu och mina tankar är ofta hos henne.

I höstas ringde hon mig på jobbet och bad mig vaccinera mina döttrar.
Vaccinet det gällde var
Gardasil  ett vaccin för att förebygga i första hand
livmoderhalscancer orsakad av vissa typer av humant papillomvirus (HPV),
men också mot bland annat könsvårtor till följd av HPV-infektion.

Det var ju lite delikat att fråga om tjejerna om det var OK att mamma och pappa
betalade för dessa vaccinationer, för det har ju bäst effekt om man tar sprutan
innan man debuterat sexuellt.
Vi talade med tjejerna om det och i december när jag var hos läkaren för att kolla
min hörsel som ju blivit sämre så bad jag honom skriva ut vaccinet till döttrarna.

Det tog tre dagar för apoteket att få fram det och varje spruta kostar 1128:-.
Därefter fick de gå till vårdcentralen för att få vaccinet.
Efter 40 minuters försök medgav sköterskorna att de inte kunde använda denna
nya typ av spruta. Vaccinet hade de dessutom lyckats spilla ur sprutan.
Vårdcentralen fick ringa apoteket och därefter företaget som tillverkat och distribuerat
vaccinet. De måste få undervisning om hur sprutan fungerade.

Nu tre veckor senare har de fått veta hur sprutan fungerar och äntligen har döttrarna
fått den första sprutan. Nu är det bara två kvar. De ska tas om två resp sex månader.

Jag hörde på radion att Blekinge läns landsting kommer att betala för dessa sprutor
för sina unga tonårsflickor men det lär väl dröja innan Stockholm lär bekosta vaccinet
för sina unga innevånare som ju är så många fler.
Därför kommer vi att betala i hopp om att döttrarna ska slippa det elände som det
kan innebära om man har otur.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag tänker också ofta på lilla H.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback