Insnöad

Jo det håller nog en del med mig om att jag är.
Fast nu är det i så fall i dubbel bemärkelse.
Hela gårdagens kväll och under hela natten har snön vräkt ned.
Imorse fick jag nästan inte upp dörren när jag skulle ut och hämta tidningen.
Jag nådde kvasten och sopade framför mig när jag gick nedför tappan.
Kvasten behöll jag i handen när jag gick ut till brevlådan för en tanke for
genom huvudet - "Tänk om jag skulle ramla, jag som har VIT frottémorgonrock,
då ser ju ingen mig i snön".
Eftersom jag inte ville ramla, bli liggande och tagen för en snödriva så höll jag
kvasten som stöd när jag gick de få metrarna ut till lådan.
Se där låg ju dagens tidning, levererad före kl.06.00 fast vägarna  var oplogade.
Tidningsbuden är ju en del av våra vardagshjältar som tar sig fram i ur och skur.

Jag minns natten då Gudrun drabbade oss och då en del av trädet utanför på
gatan föll tvärsöver gatan mellan grannens och vår brevlåda.
Tidningsbudet parkerade bilen och tog en bunt tidningar under armen för att
leverera till de prenumeranter som bodde på återvändsgatan innanför trädet.
Där bor 12 familjer och alla kanske inte har tidning men det var strongt gjort.

Någon timme senare kom brandkåren och sågade upp trädet för att det skulle
vara fri passage om något inträffat med dem innanför "avspärrningen".
Jo jag hade faktiskt ringt till kommunens journummer.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Tidnnigsbuden kan man kalla serviceinriktade... och även hjältar. De tar sig så gott som alltid fram.

Snö till förbannelse har även jag. Det snöar och snöar och snöar och snöar och snöar och snöar... osv. Inte fick jag njuta av skånsk vinter hela vintern... *grinar och tjuter*

Postat av: Nina

T i d n i n g s b u d e n ska det stå...

men utan glasögon och med snö i ögonen ser jag nästan inget. Då blir det som med dig i vit morgonrock i snödrivan.

2007-01-21 @ 10:33:47
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernagården

Bästa Pauline jag kan riktigt se dig framför mig inbäddad i en snödriva med tidningen i högsta hugg. Jag har minsann vurpat på vår garageuppfart i halkan med blankslitna Schollstofflor på fötterna. Sen dess kör jag med Apotekets broddar.

2007-01-21 @ 14:02:08
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Lauritssilja

Great Job!Been putting down Torginol for 20 years,Nice to see a sight that i can relate too.

2010-04-09 @ 07:32:03
URL: http://lauritssilja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback