Vad är det för fel?

Imorse vaknade jag tidigt - riktigt tidigt av att det kändes konstigt
i kroppen. Någonstans inne i brösttrakten mellan vänster
skulderblad och bröstets framsida. Där stack det till var 3-5 minut
och trots att klockan var 02.30 kunde jag inte sova vidare.

Nej det är inte fel på mig tänkte jag och slog på radion.
Lyssnande på de trevliga programledarna låg jag i sängen och
kände hur jag blev mer och mer orolig. Helt plötsligt slutade det
att hugga och sticka, istället så drog det från två håll ungefär som
jag hade en gummiband där man försökte dra ihop mig från två håll.
Någonstans där man väl har sitt hjärta kändes det värst.

Kl 06.00 gick jag upp och läste tidningen och vankade runt som de
gamla isbjörnarna på Skansen.

Det är inte fel på mig, det är inte fel på mig, det är inte fel på mig for
det genom huvudet hela tiden när det konstiga kändes.
Jag kände mig snurrig och lite lätt illamående och väckte maken.
Sen ringde jag sjukvårdsguiden som tyckte jag skulle åka till SÖS.
Jag väckte ungarna och bad den äldsta skjutsa den yngsta istället
för mig någon timme senare och sen satte vi oss i makens bil.

Väl framme så gick jag in själv medan han åkte hem.
På sjukhuset tog man ett EKG och sa att det nog inte var hjärtat men
mitt blodtryck var högt - jag som brukar ha lågt.
Sen fick jag vänta i 40 minuter, så fick jag ligga en stund till en vampyr
kom och tog blodprov. Jag höll på att svimma förstås och den gulliga
sköterskan som inte var en vampyr fick istället leka upptäcktsresande
för att hitta något kärl att sticka i.
En läkare kom efter ytterligare 20 minuters väntan. Hon förhörde mig
om hur jag mådde, om jag röker eller har rökt samt om alkoholvanor.
Sen klämde hon mig på magen och bröstet samt lyssnade på mig.
Jag hade ont i mitten vid vänster sida av bröstet och nere vid magen
också men bara när hon klämde.

Det skulle tas ett leverprov också med en del av blodet som man tagit
av mig. Hur många rör man tagit vet inte jag, för jag tittade in i väggen.
En annan sköterska kom och kollade blodtrycket igen, nu var det mera
normalt än tidigare men inte så lågt som det brukar.

Efter ännu en timme kom läkaren tillbaka och sa att alla värden var bra
men att det nog var muskulärt.
Nu är jag hemma sedan flera timmar efter att ha gått från sjukhuset tills
jag mötte makens bil. Det blev en 25 minuters promenad.
Det känns fortfarande mitt inne mellan bröstet och skulderbladet som nån
drar i det där gummibandet.

Nu vet jag att det inte är hjärtat i alla fall men jag fryser så väldigt.
Fast jag har ju inte sovit så mycket inatt.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Men... var rädd om dig. Bra att du tog ditt förnuft tillfånga och åkte till sjukhus i alla fall. Kram på dig!

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Jo det var bra att jag åkte in men nyss pratade jag med mamma som undrade om jag berättat om hennes besvär.
Que tänkte jag.
Jo mamma har genomgått SÅ många EKG men inget fel har man sett och inte förrän man gick in och specialkollade hjärtat så såg man hålet i väggen som gör att det bildas skum på blodet vid varje hjärtslag. Skummet kan bilda proppar...
Jag kände att jag inte ville veta mer men också att just det borde jag ha vetat när läkaren frågade mig om hur det var med föräldrar och hjärtbesvär.

2007-12-22 @ 18:44:38
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Har den lilla damen möjligen funderat på att hon stressar ganska mycket? Det kanske är kroppen som talar och säger till att nu vill den vila! Så där brukar duktiga flickor få. Det vet både jag och min syster Florentine. Hugg och knip i hjärtat får man när man aldrig vilar utan bara jobbar. Jag kräver att min brorsdotter tar det lugnt i jul!!
Kramar och hökögon från Nicoline

2007-12-22 @ 20:04:54
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: kicki

Ta det nu lungt och var försiktig, det är lätt att stressa upp sig så här till juletid, men allt brukar ju lösa sig ändå....jag har ett stresshjärta och mina symptom blir illamående, yrsel,fryser och allmänt olustkänsla,,,alltid på natten, pulsen springer iväg...
God jul på dej gumman och ha en riktigt bra jul..
kramen från värmlandsskogen och kicki

2007-12-22 @ 20:37:45
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Men just i år har jag tagit det lugnt till jul.
Jag har ju inte stressat runt alls utan bara handlat vid tre tillfällen varav två gånger i en nyöppnad affär där jag nästan var enda kunden.
Jag gick inte med på julbordet på jobbet utan hem och sov. Ungarna har handlat åt varandra eftersom jag flyttat pengar till deras konton. Maken har handlat all julmat när han var ledig. Igår fixade han Janssons frestelse, spjäll samt rullade och stekte köttbullar.
Nu ska vi ju inte äta allt detta på en gång utan vi åker bort på jullunch till syrran den lilla prinsessan och jag. Vi måste ju passa in när svågern har sina lediga timmar på julafton.
Den äldsta prinsessan jobbar med barnens julbön och maken ska dit titta på och sen kommer de efter.
På natten jobbar sen den äldsta med julnattsmässan och sjunger solo. Då sover den yngsta som ska sjunga i julottan i en annan kyrka. De hade brist på sopraner så hon hoppar in i en för henne okänd kör.
Nej nu ska jag stänga av datorn, jag hade ju somnat med den på och hörde fläkten när jag skulle på toa.

2007-12-23 @ 02:34:13
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: M.h.B

hoppas att det inte är nå't allvarligt! Ha en så GOD JUL det går i alla fall! saknar min familj och släkt. har inte träffat släkten på minst 30år.

2007-12-23 @ 17:38:06
URL: http://metalheartsbleeding.blogspot.com
Postat av: Nina på Johangården säger

God Jul & Gott Nytt År!

2007-12-23 @ 22:55:57
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback