En epok går i graven

Om några timmar så läggs ett telefonsystem ned.
NMT450 som Telia drivit sedan 1 oktober 1981 går i graven för att PTS tillstånd går ut.
Jag som under många år av mitt yrkesverksamma liv haft anknytning till detta system
gråter en stor tår och känner att det är många minnen som är förknippade med NMT450.

Så när alla andra skrattar och skålar så tänker jag på de sista entusiasterna som hållit
kvar vid detta system och som nu kanske står utan att fungerade mobilsystem.
Telia har ju inte hunnit bygga ut GSM till full täckning och andra operatörer har inte haft
tillräckligt intresse. Om man sätter GSM där NMT450 funnits så betyder inte det att
täckningen är likvärdig för det digitala systemet är ju 1: a eller 0:a, bra eller dålig täckning.
Med NMT kunde man göra sig hörd fast bruset var otroligt, GSM bröt direkt på samma plats.

Den första generationens bärbara (släpbara) telefoner går alltså i graven inatt.
Ni som minns vet att det var dessa telefoner som hade riktnummer 010.

Kommentarer
Postat av: M.h.B

minns dessa telefoner med saknad! eriksson hotline t.ex.!
min första mobil var en nokia 1011, och har varit nokia trogen sedan dess! nokiatelefoner är lättast att lära sig. har nu en 6131 viktelefon (officiella nr:et), och en 7150i (helt privata nr)
Gott Nytt År!

Postat av: Mimmi

helt ärligt så trodde jag att nmt nätet redan gått i graven.....
Gott nytt År!

2008-01-01 @ 15:31:33
URL: http://mymim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback