När det förebyggande kostar för mycket

Sen min äldsta började skolan 1994 så har det här i min kommun funnits en förening som jobbat mot droger och andra saker som är dåliga i ett barns liv.
Man vill främst skjuta upp debuten för tobak- och alkoholtestande. Helst vill man förhindra att ungdomar över huvud taget blir nikotinister. Den som inte tar första steget för ung blir förmodligen inte heller den som mobbar, stjäl, sniffar eller snattar.
Eftersom en sån här verksamhet bedrivs både på dag- och kvällstid räcker det inte med idealitet.
De flesta kommuner har en som är anställd men hos oss i en kranskommun till Stockholm bedrivs det alltså med ekonomiskt stöd där man kan få det.
Delvis kommunen, delvis bostadsområden ibland med hjälp av skolor där föreningen föreläser och har värderingsövningar.
För några år sen sänkte kommunen bidraget och förväntade sig ett bättre resultat.
För mig som varit engagerad som förälder i styrelsen känns det nu tungt att denna förening med över 1000 medlemmar nu måste varsla den som varit anställd för att driva verksamheten.
Har vi ingen anställd kommer det att bli svårt att hitta på aktiviteter för medlemmarna.

En period hade vi läxhjälp inom föreningen men vem ska göra det nu?
Ungarna behöver hjälp på eftermiddagen inte när jag har slutat jobbet.

Jag som lyckligen fått mina ungar genom skolåren utan att de vare sig dricker, snusar eller röker är så tacksam mot föreningen men känner att jag vill ge dagens unga samma chans.
Visst kan man ge ungarna goda argument att låta bli men det är i umgänget med andra som valt att avstå som de bästa förebilderna finns.

Så här på fredagskvällen är jag ordentligt ledsen över den snålhet våra politiker visat samtidigt som de slösat åt andra håll. Trots att föreningen är till för alla barn oavsett bakgrund så tyckte de politiker som nu sitter vid makten att deras barn ju inte längre är aktiva och då kunde man dra ned på stödet.

Man gjorde en enkät bland gymnasister och tyckte resultatet var för klent. Fast man glömde sortera bort de dryga 20% som kom från andra kommuner trots att det framgick av första frågan.

Så kan man mygla med siffror.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Pauline!

Gå till biblioteket och låna boken Alla dessa fonder och stiftelser (Lennart Frii). Det finns 5000 fonder i Sverige att söka pengar ur till främjande av barns fostran. Skynda dig och sök, för pengar finns det. Jag VET att det finns för jag har själv jobbat i en liknande förening och fick in nästan 1 miljon per år till verksamheten.

Lycka till
Faster

2006-09-02 @ 00:04:09
Postat av: Akselella

Great Job!Been putting down Torginol for 20 years,Nice to see a sight that i can relate too.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback