Arbetslägret har börjat

89386-13

Nu har jag funderat färdigt!
Jag har mätt och ritat, mätt igen och igen. Nu är växthuset dokumenterat på alla ledder.
Jag kollade in hemsidan hos
Willab Garden och bestämde mig för att byta glasen mot plast.
Hela mitt väldokumenterade växthus följde med som ritning och på foton för att jag skulle kunna få det jag ville. Frågan var bara hur lång leveranstid det skulle vara på plastskivorna.

När jag kom dit i Bromma fanns inga försäljare utan jag gick runt och tittade på dammar och växthus.
Sen kom det en ung tjej och kille. Tjejen tittade på mina ritningar och på vad jag trodde jag behövde.
Hon kollade på lagret och alla längder på plast utom en fanns. Det skulle dröja innan den kom in igen pga semester.
Det var ju den som skulle sågas extra mycket... men jag tog den lite längre sorten även om jag får såga bort lite extra. För allt fanns ju hemma där i butiken och jag skulle inte behöva vänta på ytterligare leverans.
Hon hämtade allt på lagret medan jag diskuterade fastsättning med killen.
Jag ska ha silikon och mina gamla byglar. De ser ut som en öppen fågelnäbb. Kolla nedan.
89386-14
Det blev även en automatisk fönsteröppnare som öppnar fönstret när det blir för varmt.
Kanske ska jag kosta på mig droppbevattning också när allt blir klart.

Om det blir klart känns det som nu.

För jag fick fälla alla säten i bilen och lasta, de långa plastväggarna 60 x 210 cm tog mycket plats.
De kortare tog också mycket plats och jag fick köra försiktigt hem och undvika tvära inbromsningar.

Väl hemma påbörjades rivningen av glasrutorna i växthuset vilket inte var det lättaste med all silikon som den som byggt huset använt. Jag började med alla trasiga rutor och slängde dem i en gammal brukbalja.
Tänka sig att man lagat växthuset med glasrutor från ett vitrinskåp. Vissa rutor hade nämligen den där lilla urfräsningen som man ska hålla i när man drar glasrutan åt sidan.

När jag rivit 12 rutor tog jag kväll och sen är det bara 57 rutor till som ska bort. Dörren ska jag inte byta ut glaset i. Under tiden har maken lovat att han ska bygga en ny sockel åt mitt lilla växthus.

Så nu vet jag hur resten av semestern ska tillbringas.

Vissa glasrutor som var lite trasiga gick sönder ännu mer när jag tog i för att få bort dem och utan att jag märkte det flög små flisor runt omkring. Dem hittade jag i min BH alldeles nyss.
Jag får ha mindre urringning i morgon. Apropå urringning hur får man bort det gamla silikonet?
På växthuset alltså...


Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Önskar att jag hade ett växthus jag med...

Silikonet hade varit lätt att säga hur du skulle ta bort det om det hade legat i behån. Då är det en doktor som ska till, en doktor med kniv... men till ett växthus bör det nog vara någon annan doktor eller ett annat redskap. Men, vete sjutton vad, silikon kan vara så elakt att ta bort. Kanske kniven biter även på detta silikon?

Postat av: Nicolin

Kanske du kan pröva med pistol! Med varmluft alltså så kanske det smälter.

Kram från Nicolin

2006-07-20 @ 14:24:50
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Jo det där med varmluft kanske skulle fungera men det är så mycket varm luft hos oss ändå.

2006-07-21 @ 13:46:09
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Didriktilda

I came upon this site a while back, I love it. It is great for anyone who interested in this subject. It is in my favorites. Thanks, you done a superb job!

2009-06-24 @ 08:00:05
URL: http://didriktilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback