Min lilla väderstation

Display

Jag nämnde ju att jag hade statistik på hur mycket regn som fallit hos mig sen 25 juni.
Det beror på att jag har en liten väderstation som jag fick i julklapp. Den blev inte monterad förrän drygt ett halvår efter att jag fått den. Sedan nästan två månader tillbaka ser det ut så här på mitt datorbord.
Det är väderstationens display där man kan se regnmängd senaste timmen, dygnet eller ackumulerat.
Man kan också se vind, nuvarande väder, lufttryck och tendens.
Jag tycker om min lilla väderstation för då kan jag leka SMHI på egen hand.
Det finns en kabel till datorn också så att allt går in och lagras i en egen mapp.
Timme för timme, dag för dag.
Det är så det ser ut inne men det finns ju prylar ute också.

Vindmätaren

På balkongen sitter denna vindmätare som jag monterat på ett antennrör.
Det går kablar från den och regnmätaren som är en liten grå plastburk.

Sensorn

Kablarna går till sensorn som också är en liten grå plastsak. Där sitter även termometern. Nya kablar går in till skrivbordet och den fina skärmen (displayen) på första bilden.

Inne i displayen finns också barometern. Visst är det roligt att leka SMHI och förutsäga vädret.

Tyvärr hade jag missat åskvädret som kom idag men det hade SMHI också gjort i alla fall sa de inget om det så att vi kunde dra ur alla kablar innan vi gick till jobbet.
Det gjorde kloka dottern när hon var hemma efter första föreläsningen idag.

Det var tur det - annars hade nog min statistik försvunnit.






 

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Hmm, en sådan mackapär vore rolig att ha. Jag gillar att kunna förutsäga vädret och veta hur det varit. Kanske även lite statistikgalen...

Här hos mig regnar det idag... går från ljust till kolsvart och så ljusnar det igen och blir återigen svart. Åskan har gått på avstånd.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback