Hungrig - men utan mat

Idag skulle dottern och jag in till världens längsta bokbod för första gången.
Egentligen var vi på väg dit förra året redan men då fick vi punka på Centralbron. När däcket äntligen var bytt var vi så trötta och skitiga att vi vände hem.

Därför tog vi bussen i år!

Det var mycket att se och vi träffade lite släkt och några bekanta.
Innan vi åkte in hade jag tagit ut några femhundralappar hemma vid banken för att slippa stå i kö inne i stan. En kompis till dottern var med och vi handlade en del.

Till slut bad tjejerna att vi skulle gå på "restaurang Gyllene Måsen" runt hörnet. Den världsberömda amerikanska snabbmatsrestaurangen, ni vet.
Det var världens kö vid Bankomaten så jag sa till kompisen att jag kunde lägga ut för henne så slapp hon ställa sig i den 15 personer långa kön.

Tjejerna gick för att fixa bord och jag stod i kö för att handla mat med femhundringen i handen.
Jag kom så småningom fram och beställde tre olika saker med vegetariskt och utan läsk till kompisen.
När allt är klart på brickan lämnar jag fram min sedel.
Tyvärr kan jag inte ta emot sedeln, säger killen bakom disken den har färg på sig. Har du kort?
Va!!, säger jag och kikar desperat på sedeln, jag ser ingen färg.
Vi har haft några såna här säger han du får gå tillbaka till banken. Han konsulterar sin ännu yngre chef som också säger sig se färg på sedeln.

De ger mig tillbaka sedeln och jag får gå därifrån utan käk, för duger inte mina kontanter så duger väl inte korten heller.
Tjejerna blir bestörta och tillsammans kollar vi sedeln igen och anar något som ser ut som ett fettavtryck efter ett finger. Flera andra tittar på sedeln och säger att det ser ut som en rödvinsfläck vid kuggarna till höger om Christoffer Polhem och vid hans dödsår.

Jag tycker mest den ser skitig ut och inser att om jag betalat med den ute vid ett bokbord så hade ingen noterat detta men nu står jag med en sedel som jag gissar att banken också nobbar att ta emot och ändå så var det ju därifrån den kom. Jag kunde ju inte nobba att ta emot en sedel från bankomaten.
Dessutom var vi jättehungriga och på Gyllene Måsen handlade vi inte,  med kort heller.

Jag har försökt tvätta bort fläckarna som jag alltså knappt ser men de sitter kvar och nån mer sedel har jag inte så att jag kan jämföra om det ska vara någon skugga där.

Så jag får väl gå till banken och förlora mina 500 kronor för det är ju elakt att försöka handla med dem så att någon annan stackare blir sittande med Svarte Petter, nu när jag vet att det ev finns två fläckar på min 500-lapp.

Det var väl lika bra att vi inte åt något på Gyllene Måsen även om det hade gått 8 timmar sedan jag åt frukost. Det är ju inte nyttigt att äta där och jag är ju inte mager precis.


Kommentarer
Postat av: Knutalvilde

Lots of great info, keep up the good work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback