För framtida släktforskare finns det inte mycket

Jag är upprörd efter att ha läst om den historieförfalskning som pågår just nu Rötterbrev.
När man går in och ändrar namn hos Skatteverket på någon som av olika anledningar
byter namn så finns ingen back-up dvs alla trådar till det gamla försvinner.
Skatteverket sparar inte heller några uppgifter år från år vilket innebär att alla som är
födda efter 1991 inte finns i några underlag såsom det var med alla gamla kyrkböcker.

Det gäller att forska på och bokföra allt för framtida forskare.

Mina döttrar är födda före 1991 så de finns i gammal dokumentation liksom makens
och min vigsel 1979. Där kan man också se vad jag hette som flicka.
För den som gift sig efter 1991 har flicknamnet raderats ur alla folkbokföringsuppgifter
i samma sekund som makens eller att annat namn lagts till.

Ingenstans har de sparats...

Om ni inte kommer direkt till artikeln så heter den Folkbokföringen - en vindflöjel

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Men fy fabian, vilken dundertabbe som gjorts!

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det måste väl var något som man förbisett på Skatteverket. Hoppas verkligen att de rättar till felet annars kan ju personer bara försvinna.

2008-02-13 @ 16:23:04
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback