Cunninghams white

Cunninghams whiteI veckan så började de där bubbelgumrosa knopparna komma som förkunnade att snart blommar de första rhododendronbuskarna. Jag som ju är statistikgalen vet att nu ska mitt excelark fram där jag prickar för de buskar som blommar respektive vecka.
Jo jag är så galen i rhododendron, statistik och släktforskning. Undrar om det hänger ihop på något vis?
När jag kom hem så gick jag ett varv och fotograferade de knoppar som just slagit ut eller som var på väg. Till och med de som kommer att blomma först om en månad förevigades. Nu kommer den tid på året när tiden skulle stå still. Jag vill kunna njuta varje dag och minut.
Jag tror jag gör som skomakaren, han som stängde mellan hägg och syren. I så fall så tar jag ledigt nu för på vägen hem såg jag en blommande hägg.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Säkert har det något samband. Jag är lika galen i släktforskning och rosor.

Postat av: Suss

Hej, jag snubblade precis över en Cunninghams White på Coop Forum, var tvungen att köpa den för att det var så otroligt vacker.
Men jag bor ju i zon 6 och har för mig att Rhododenron i är härdig här uppe. Trots det så såldes den här uppe på Coop Forum.
Tänkte höra med dig om du har några tips vid plantering av denna ?
Jag har inte vågat plantera den ännu. Är lite väl kallt här uppe fortfarande, ligger vid nollstrecket om natten, så jag tänkte vänta en-två veckor, för att vara på den säkra sidan. :-)
Vilken zon bor du i ? Dom tycks ju trivas hos dig :-)

2007-05-19 @ 18:44:44
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Suss,
Cunninghams White ska tåla ned till -24º enligt vad jag läst.
Jag bor i zon 3 så det är ju en viss skillnad.
Täck över busken med löv under vintern så klarar den sig bättre. Till skillnad från många andra rhododendron så växer den inte upprätt utan brer mera ut sig.

2007-05-21 @ 17:41:18
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback