Det kom ett mail

En dag låg där ett mail "fra Norge".
En dam undrade över om HP Andersson i min forskning möjligtvis kunde vara släkt med AB Andersdotter i hennes forskning. Jag kände inte igen namnet direkt utan hittade så småningom en släkt-till-släkten, dvs någon som var ingift i min mans släkt.
Deras far hade samma namn och mamman samma förnamn. Kunde prästen ha skrivit fel efternamn vid något av barnens födelse?
Jag lovade att kolla för hennes AB Andersdotter hade döpt en utomäktenskaplig son till HP.
Sonen var född i Norge och HP Andersson hade flyttat österut och dog vid Östersjöns strand.

Tyvärr hade jag inte forskat så mycket på HP Andersson som var gift med en syster till makens farfars mormors mor. Så jag ursäktade mig med detta till den nya norska bekantskapen.
Det visade sig att AB Andersdotter inte ens är henne ana utan hennes svågers.
Så här sitter vi och letar efter om prästen skrivit fel för över 200 år sen för att hitta ett släktskap som kanske inte ens finns. För detta par, den förmodade brodern och farfars mormors mors syster fick troligen inga barn.

Deras äktenskap är dokumenterat och förevigat i min forskning även om de själva bara eventuellt är en länk mellan två släkter. Så fyrmästare HP Andersson  med den efterlevande änkan som blev nästan 87 år gammal är några av de finaste personerna i min släktforskning.
För hos dem bodde min mans farfars momors mor när hon blivit änka. Där bodde också hennes föräldralösa barnbarn min mans farfars mor innan hon gifte sig i Gävle 1886.


Jag måste leta mer efter HP Andersson och hans eventuella syster men det finns inga husförhörslängder så långt tillbaka på Genline. Kanhända flyttade de till Göteborg innan hon hamnade i Norge och han i Roslagen. Kanhända är de inte ens släkt fast de har samma faddrar eller dopvittnen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men visst kom det ytterligare ett mail. Jag undrar om det var Martina på Bondgården som hörde av sig.

Faster

2006-09-25 @ 17:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback