Vad jag gör nu för tiden

Varför hinner jag nästan inte blogga längre?

Dels är det på sluttampen med "Namn åt de döda" - den CD
som ska komma nästa år med alla som har dött 1901-2008.
Jag har fortfarande 6 år kvar att skriva med minst 300 döda per år.

Jag pluggar på halvtid på Stockholms universitet.
Den stora kursen jag går på är jag ensam om men det finns småkurser 
om 6 hp/kurs - på dem är det flera studenter.
Just nu har vi litteratur på danska, norska, engelska och tyska.
Tyskan är knepig för jag har bara läst på gymnasienivå för 25 år sedan.

Den närmaste veckan ska jag dessutom gå en unik kurs som bara kommer
att gå denna höst på Stockholms universitet.
Föreläsningarna är på engelska men en stor del av litteraturen är på franska.
Jag som aldrig blivit sams med det franska språket, måste ta mig igenom
medeltidslitteratur på franska.

Jag undrar om jag har blivit något av en självplågare?

Jag ska ju jobba heltid samtidigt - utom de dagar det är föreläsning, då tar jag ut
mina sista semesterdagar och lever med Rolandssången, Erec et Enide av Chrétien
Troyes, Chronicles of the Crusades men även lite ur den erotiska fabliaun.
Tyvärr är den sistnämnda på franska och det finns en viss risk att missar något
som kunde vara kul att förstå.

Det verkar nästan som jag har fastnat i medeltiden - ja utom då jag uppehåller mig
i den svenska vikingatiden, bland runstenar och fibulor.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag tänkte skarpt på dig idag och undrade hur du har det. Nu ser jag vad du har för dig. Som den vallonättling du är så kanske det inte är så konstigt att du har "många järn i elden" samtidigt;) Jag beundrar din energi, och känner igen den. Själv har jag putsat en murvägg på huset och målat arton fönster tre gånger. Nu är det bara tvättningen kvar. Utan och innan blir det sjuttiotvå rutor.



Kramar från Nicoline

Postat av: Nina

Jag började fundera vart du tagit vägen... men inser att du är fast i böcker och lärande, plus jobb då.



Kraaaam!

2009-09-16 @ 23:50:58
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback