Peter Ainsworth

En fantastisk man - som jag haft som lärare vid fem tillfällen de senaste två veckorna.
Han har undervisat i kursen "La littérature français au Moyen Âge".
Jag har njutit varje minut av kursen - tänk hur allmänbildad jag har blivit och hur mycket
franska jag har förstått helt plötsligt.
Det var nämligen ännu en kurs jag har gått för mitt höga nöjes skull, det kostade två
semesterdagar och en massa komptid.

Ämnesområdena har varit:

Hjältedikten - som i Rolandssången

Romanens födelse - vi har studerat Chrétien de Troyes verk

Historiebeskrivning under medeltiden - om korståg

Medeltida teater och fabliaun - här var det fräckisar på franska

Senmedeltida poesi - vackra poetiska verk av bl a Charles d'Orleans

Nu går Peter i pension som professor på universitetet i Sheffield.
Vi var faktiskt den sista studiegrupp han hade och kanske kommer
han tillbaka som professor emeritus.

I ett personligt mail tipsade han mig om en nyfunnen gammal skatt
som jag ska kolla upp mer om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback