Att gräva och ha sig

Jag har köpt en vattenmojäng till men innan den kan komma på plats måste jag flytta
på statyn som jag fick i födelsedagspresent för några år sedan.
Ja faktiskt är det ganska många år sedan - var det 1997 eller 1998?
Den är nog ganska lätt att flytta men där den ska stå måste jag gräva bort den eländigt
stora plymspirea som tar över trädgården mer och mer för varje år.
Den ska bort nu i alla fall.
I hålet ska jag fylla upp med lite av min kompostjord och en del av det jag ska gräva upp
för det nya vattenspelet. Just nu kämpar jag i alla fall med att få bort rötterna till spirean.
I hålet runt omkring tar jag bort jord och sand som blir en sorts topdressing för gräsmattan.

Dock blir ju varje hål som jag gör en sorts lek - en sorts utgrävning.
Inom mig finns en önskan att ägna mig åt utgrävningar på riktigt och igår hittade jag en glasbit.
Inget märkvärdigt alls bara en sån där rund sak som tycks ha varit ett sigill på en ölflaska.
Kanske 1920-1940 någon gång. Jag vet inte om sådana sigill fanns senare.
Det satt förr uppe nästan vid halsen på flaskan. Flaskan i övrigt är borta det är bara detta runda
sigill med lite vassa glaskanter på baksidan.
När man tittar på sigillet som jag sköljt av men inte tvättat helt rent står det

                                                              N 3
                                                           SÄND
                                                            KANS

Åtminstone tolkar jag det så, jag har försökt lägga ett papper på och knugga med blyertspenna
men det blir inte bra.
Snart ska jag ut och fortsätta gräva, jag gav upp igår när jag fått ett par omgångar jord i ansiktet
- det krasade mellan tänderna och dessutom hade jag myror som bet mig i nacken så att det sved.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vi verkar ha många gemensamma intressen, ett är att göra utgrävningar.Kanske tillhör flaskans lock en byggarbetare från förr eller kanske är det någon som haft picknick just där din trädgård ligger nu. Spännande fynd!



Kramar...

Postat av: Lars Westergren "Glasdykaren"

På ditt glassigill står det troligtvis

1/3 SANDÖ KANS (volym c:a 0,87 liter)

Vilket är Sandö Glasbruk som var verksamt i Ångermanland från 1750 - 1928. Flasktypen med detta sigill blåstes till en bit in på 1810-talet.

2009-09-19 @ 00:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback