Avlusning och fågelmat

Min julros som jag köpte första advent och som ska planteras
ut när vädret tillåter har blivit för torr.
Massor med bladlus hittade jag på den!
Dusch av blomman i handfatet med borttag av alla synliga löss.
Tyvärr inga nässlor som kan användas men imorgon blir det såpadusch.

Sen tog jag en promenad för att mata änder och svanar i den krympande
dammen i parken. Den and som flera gånger blev fråntagen bröd fick eget
bröd nästan ur mina händer.
Usch så blödig jag är - det är ju den starkare som ska överleva i deras värld
men jag ger alltid till dem som är svagare.

Innebär det att jag förlänger deras pina?

Väl hemma igen fyllde jag på vid mina fågelmatsautomater.
Det var solrosfrön, jordnötter och talgbollar. Lite gamla äpplen till koltrastarna också.

På radioprogrammet Naturmorgon igår hörde jag att den fågel som man ser först på
det nya året blir det årets speciella fågel för den personen.

Vilken var din första fågel du såg i år?

För mig blir det - koltrasten, som sen gammalt är en stor favorit.

Jag lade också ut några gamla bananer som blivit liggande, fast jag skalade dem först.
Undrar om någon fågel gillar dem?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback