Att ha berömda släktingar

Nu har jag snöat in på detta med berömda släktingar.
En av mina svågrar är släkt med syskonen Beckman som
förekommer i TV och på olika kulturella forum.
Min man är fyrmänning med Svenska Akademiens nye ständige
sekreterare Peter Englund.
Det betyder att Peter Englunds mormors mormor var syster till min
mans mormors mormor.

Själv har jag inga kända släktingar utom att min morfars moster
var farmors mor till en kvinna vars mans syster är gift med Christer
Fuglesang.
Till saken hör att morfars mor och hennes syster bara var halvsyskon.
Det är med andra ord en rejäl "jag-mötte-Lassie-varning" på det
släktskapet.
Så desperat kan man bli om inte har någon berömd släkt.
Fast mammas kusin var visst gift med den man som blev Tommy
Körbergs styvfar. Det var på den sidan som ledde till Fuglesang.

Ja så är det - inga kända personer i min släkt och själv är jag inte det
minsta känd så det blir att passera genom livet obemärkta som så många
andra före mig.

Fast när jag var 11 år, 1967, var min klass med i "Vi i 5:an" . Vi var det första
lag någonsin som svarade alla rätt - på alla frågor. Vi i 5:an startade 1963. 

Jag var ytterst delaktig för ingen av killarna kom på svaret på en av frågorna
"Kommunikationstabellen". Det kunde bara jag, men jag hade snöat in på
den under sommarens tågresor.
Mamma sa att jag satt och tittade på klockan och talade om när nästa tågmöte
skulle vara. Jag var alltså nörd innan begreppet fanns.

Tyvärr åkte vårt lag ut i nästa omgång av "Vi i 5:an. Jag tänker fortfarande förklennade
tankar när jag passerar Kämpetorpsskolan. Det var laget som slog ut oss.
Dessutom vet jag för alltid att patriarkerna var tre. Alltså svaret på den utslagsfråga vi
åkte ut på.
Långsint jag?
Jovisst jag har inte förlåtit dem ännu efter mer än 40 år.

Kommentarer
Postat av: Nina

För mig är du känd och kändis så helt obemärkt har du inte passerat :)



Kram på dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback