Nu är det dags igen...

...min arbetsgivare ska dra ned på personalen.
Det har sagts att vi inte ska vara berörda men när man ser på
hela avdelningen som är 400 personer så ska 30 gå.
Det är 30 personer oavsett vad de har för arbetsuppgifter.
Organisationen får ta över deras uppgifter.
En del enheter ska outsourcas - hela grupper!!

På vår grupp om ca 20 personer, klarar vi oss med att en går i
pension och att en som är studieledig får sluta.
Deras tjänster återbesätts inte.
Hon som studerar på heltid kommer ju inte tillbaka i alla fall och
nu får hon ett erbjudande om att sluta och få ersättning om jag
förstått det hela rätt.

Den 23 september går omställningsöverenskommelsen mellan
facket och arbetsgivaren i graven så för dem som blir uppsagda
efter det datument är det LAS som gäller. Det har tidigare funnits
en möjlighet till omställning med ekonomiskt bidrag under 36
månader - den möjligheten försvinner nu.

Chefen har sagt flera gånger att övriga på vår grupp inte behöver oroa
sig denna gång men det sa man ju redan i början på året när man
började tala om denna neddragning på totalt 2900 personer.
Jag blir så orolig ändå... jag har ju hört hur svårt det kan vara att få ett
nytt arbete om man är 50+ och kvinna.

Igår hade vi information om neddragningarna och idag ska vi ha ännu
mer med en högre chef. Detta är för att lugna oss men för mig är det
tvärt om - jag har sovit så oroligt de senaste nätterna.

Kommentarer
Postat av: Nina

Kvinnor på 50+ borde ju vara eftertraktade. Ofta har de ju vuxna barn som inget kräver. De kan jobba i princip hur mycket som helst. Har erfarenhet och skinn på näsan.



Det är läskigt med alla neddragningar överallt och allt tjat om lågkonjunktur. Ju mer man tjatar om det ju mer elände drar det med sig. Uppfyller sig självt, liksom.



Hoppas du får bra besked på dessa möten! Kram!

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Gå inte händelserna i förväg och måla hin på väggen. För övrigt så kan jag berätta att jag fick nytt jobb fast jag var 50+. Det gäller att sälja sin/DIN kompetens;)

2008-09-10 @ 16:55:47
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Augusta på Stadsgården

Som Nicoline skrev gå inte händelserna i förväg och sen borde dom spara dig eftersom du har en jätte erfarenhet av bolaget det borde dom ta tillvara på. Men jag vet också hur det är på andra sidan, men du är fullt frisk och VÄLUTBILDAD utan barn som du måste vaba för så naturligtvis behåller dom dig. Vi ses imorgon.

2008-09-12 @ 15:43:04
Postat av: Peter PC Carlsson

Jag kan inte säg annat än att jag hoppas att det går bra och att du inte har anledning att oroa dig.

2008-09-12 @ 19:38:11
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback