Nu är det snart kallt ute

Sedan flera år tillbaka har jag mina däck lagrade hos en däckfirma
och låter dem byta däcken vår och höst. Det unnar jag mig numera
efter alla gånger jag har tagit i för att få bort muttrarna till de däck som
suttit på och därmed gjort illa både händer och rygg.

Jag brukar vara ute i god tid men hann inte före halkvarningen kom - igår.
Jag tipsade maken som bytte på sin tjänstebil hos däckfirman på väg till
jobbet igår. Tjejerna köade hela eftermiddagen igår med sin bil.

Imorse var det så min tur - jag hade tagit ledigt och var uppe i tid.
Innan jag åkte skulle jag bara kolla att jag hade min lilla silverpåse med.
Eftersom jag har aluminiumfälgar på sommardäcken har jag låsmuttrar som
måste ha en speciell hylsa för att kunna tas bort. Där ligger också de extramuttrar
som jag sätter dit när vinterdäcken ska på.

Påsen var borta!!!
Hur kunde det komma sig? jag hade ju själv lagt dit den när däcken byttes i våras.
Javisst ja vi hade ju bytt bromsskivor på bilverksta'n i juni.
Ett samtal dit - resulterade i ingenting - vi lägger alltid tillbaka dem i bilen.
Jamen var är de då? Jag letade överallt. Under alla säten, i handskfacket, under
alla mattor - ja överallt.
Det var ju inte jag som hämtat bilen utan maken som just då ringde.
Köar du? Är det många före? - undrade han glatt.
Jag är kvar hemma sa jag och frågade sedan försynt om han kollat att påsen varit
med från verkstaden i juni. Vem kan komma ihåg sånt?
Tänk hur mycket jag åkt med bilen sedan dess - tur att jag inte fått punktering för
då hade jag inte kunnat byta däck.
På däckfirman sa de att de kanske kan hjälpa mig ikväll, 17.45.
Hoppas att de kan få bort låsmuttern annars vet jag inte hur det blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback