Utgrävningar på Gästgivaregården - silvermynt funna

Visst låter det spännande att jag inspirerad av mina medeltidsstudier beslutat mig
för att påbörja utgrävningar här på hemmaplan.

Dessutom rikligt belönad med F E M silvermynt redan första dagen.

Eller kvällen kanske man snarare skulle säga.
En mycket obekväm ställning med huvudet liggande på det hårda underlaget och
högerarmen delvis skavd ned i det mörka hålet där mynten så småningom fiskades
fram. Iklädd endast en vit frottemorgonrock.

Rocken körs just nu i tvättmaskinen så att den ska bli ren igen.
På höger tummes fingeravtryckssida finns just nu en blåsa stor som en gammaldags
tioöring. Övriga fingrar och handled är trots idogt Kloringnuggande fortfarande skitiga.

Nu tar vi det från början...

Alltsedan vi flyttade in i detta hus har avloppet i tvättstugan av och till svämmat över.
Första året fick vi ta hit högtrycksspolning två gånger. Så småningom uppdagades att vi
hade rotinträngning från kommunens träd på gatan utanför.  Då bytte kommunen rören
från huset ut till gatan. Det var i augusti 1995 minns jag för den yngsta skolades just in
på sexårsverksamheten.

Kommunen har dessutom problem med avloppet utanför på gatan som måste spolas
varje månad. När detta sker måste de lyfta av brunnslocken intill för annars får vi fontäner
ur toalettstolarna. Då får man skicka städräkning till kommunen som de snällt betalar.

Vår förra granne höll efter kommunens spolare men jag vet inte hur det är nu när de har
flyttat - ingen har riktig koll på hur spolningen sker.

När vi gjorde om badrummet diskuterade vi med "gubbarna" som gjorde det om vi skulle
låta bila upp golvbrunnen i tvättstugan/duschrummet och låta gjuta in en ny.  De avrådde
och därför har vi inte gjort något åt golvet därnere.
Ja, jag målade det ju för 6-7 år sedan - klatschigt grått.

Nu när vi fixade övrigt därnere har vi nog inbillat oss att den rensning som "gubbarna"
gjorde i februari skulle räcka. Speciellt eftersom jag rensar ur hårfällan i duschkabinen
varje vecka. Äckligt men nödvändigt.

Maken klagade härom veckan på att han fått rensa lite vid golvbrunnen. Jag har noterat sedan
dess att det varit lite fuktigt på golvet runt "brunnen" men förträngt det med tanken att någon i
familjen duschat häftigt.

När jag själv klev ut ikväll efter en 40-60 sekunders smygdusch och fann att vattnet stod en cm
över golvbrunnen - var det bara att inse att rörmokaren heter Pauline.
Jag torkade mig snabbt och satte på morgonrocken - man kan ju inte jobba naken.
Ner på golvet och lyckades få bort brunnslocket med en skruvmejsel och höll högerarmen lite
onaturligt böjd under duschkabinen.

Fram med spiralerna för att rensa avlopp och ner i det äckliga vattnet. Den ena spiralen matade
jag om och om igen framåt och drog den sen tillbaka. Det var som om det släppte något och när
jag drog tillbaka spiralen satt där en - T I O Ö R I N G.

En massa svart beläggning som var som grillkol kom också med. Ner med spiralen igen och ser
man på en - T I O Ö R I N G - till kom upp.
Ännu mera grillkoll och på nästa drag två tioöringar och mera grillkol.
Spiralen var nu inmatad ca 50 cm och när jag drog tillbaka den så slurpade det till och vattnet sjönk.
En sista tioöring följde med upp och allt grillkol som väl var ca 1 dl slängdes i  soptunnan.
Sen spolade jag vatten häftigt i 7-8 minuter och det rann undan.
Händerna tvättades med Klorin och duschkabinen med såpa för där hade jag  grisat ned när jag
att handen på golvet när jag skulle resa mig upp.
Konstigt att blåsan på tummen är lika stor som de mycket tunna tioöringarna.
 
Som betalningsmedel försvann tioöringarna i september 1993 dvs sju månader efter att vi flyttat in
här. De kan teoretiskt komma från oss men jag undrar om de inte är från tidigare ägare.
Jag har bara lyckats tyda årtal på tre av dem och det är 1973, 1980 och 1980. De två sista är i alla fall
från Carl XVI Gustafs tid.

Så det är väl inte mycket värde i mitt myntfynd men golvet är rent, avloppet rensat och min morgonrock
rentvättad och det är mycket värt.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag kan riktigt se dig ligga där i din morgonrock och rensa avlopp. Kvinnor kan! I vårt badrum har något ljushuvud placerat golvbrunnen mitt under ett av benen på badkaret så det blir till att lyfta bort hela badkaret när man ska rensa brunnen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback