Medeltida kyrkor under gårdagen också

Eftersom min kurs ska åka på en tur 4 augusti och titta på kyrkor i Uppland
så har jag förstås funderat lite på vilka kyrkor vi kan tänkas besöka.

Av logiska skäl har jag därför har jag först tittat på kyrkor i de delar av
landet där vi garanterat inte ska åka - Västmanland och Södermanland.
I fredags blev det ändå två Upplandskyrkor men den ena var så liten att jag
tänkte att den inte skulle vara så enkel att se i grupp.

Av lätt sedda skäl tänkte jag därför besöka kyrkorna i Färentuna församling,
de ligger ju i något av en återvändsgränd så jag gissar att de inte blir aktuella 
att besöka med kursen.

Igår hade Sånga kyrka öppet och guidning men de andra har öppet andra dagar.
Eftersom jag inte kan besöka dem så var jag ju tvungen att beklaga mig lite för
den trevliga guiden. Det är ju en viss framkörning dit.

Hon hade lite hon skulle göra i de kyrkorna efter att Sånga stängt kl 15.00 så jag fick
följa med för att titta på målningarna i Färentuna och Hilleshög.


Fotografering var tillåten - men jag fick lova att inte lägga ut några bilder på nätet sa hon.
Hur kunde hon veta att att jag har lagt ut vissa detaljer av det jag sett därför blir det inga
bilder idag.

Att kyrkorna är öppna bara vissa timmar beror på att vandalisering skett tidigare år.
I en av kyrkorna hade man grisat ned altarringen med någon svart gegga och även försökt
bryta sig in i sakristian. Man hade inte kommit in men väl lyckats förstöra ett 1300-talslås.

Vi fick se delar av altarskåpet i Sånga - det ingick i guidningen.
Man närmar sig dessa gamla träskulpturer med stor vördnad och funderar över hur de
kunnat bevaras så länge under förhållanden som oftast inte varit helt optimala.
Både i Sånga och i Dingtuna hade altarskåpen kastats undan i något gammalt uthus i
och med reformationen. Där hade de ju riskerat att bli ved eller på annat vis förfaras.

 
Kyrkan i Hilleshög hade målningar från 1100-talet som målats över på 1400-talet - också
en form av vandalisering om än sanktionerad.

Den fantastiska kvinnliga guiden som jag inte namnger här är värd en kram med tanke
på att jag fick se mycket mer än jag hoppats på.

Det blev över 120 bilder tagna igår. De bilder som vi har fått höra om eller se på kursen
lägger jag in i mina renskrivna anteckningar. Då blir det mer lättförståligt.
Dessutom kommer jag att skriva ut övriga bilder och lägga ihop med mina kurspapper.

Kanske får jag användning av dem i något annat sammanhang. 

För att särskilja kyrkorna brukar jag försöka fotografera vägskyltarna i mellan så att vet vad
som är vad. Igår glömde jag plåta Sångas skylt men den kyrkan var ju först så det var lätt
att hålla isär de bilderna från resten.


Kommentarer
Postat av: Nina

Önskar jag kunde varit med och kikat, jag med. Beundrar Färentunabilden... och dess landskap. Längtar efter sådana vyer!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback