Leka med elden i Gustavsberg

Igår var jag till Gustavsberg med Augusta och hennes man.
Vi intog en mycket god två-rätters-middag på Bistro Gustavsberg
och såg därefter en enaktare av August Strindberg.
Vi satt bra på något hårda bänkar men skådespelarna var bra.

Den avundsjuka som man sökte provocera fram genom en
låtsaslek om kärlek till andra resulterade förstås i att den
unga frun och vännen Axel förklarade varandra sin kärlek.

Vad annat var att vänta och ändå var de så oskyldiga.
Skön miljö för en pjäs med porslinsmuseet som bakgrund.

August Strindbergs aggression mot kvinnor lyser igenom även
i detta stycke och det hela känns väldigt autentiskt och hämtat
från hans eget liv.

Jag skjutsade Augusta med make en bit på vägen och nämnde
att jag inte åkt någon båttur under Stockholms broar.
Augusta skulle jobba men kanske kunde svågern och jag ta en tur.
Vi skulle höras om det sa vi när vi skiljdes.

Kommentarer
Postat av: Jesperellinor

NICE AND WONDERFUL SITE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback