Kvällspromenad på Lilla Essingen

Vid 19-tiden samlades ett litet gäng för att gå en guidad tur.
Turen leddes av ordföranden i Essingeöarnas hembygdsförening.
Hans gamla tax följde med.
Det var en intressant tur som bara kostade 30 kr att delta i.
För detta fick vi nästan 2 timmars promenad och mycken kunskap.
Det var Wennergren som nämndes och jag som nyligen varit på
Häringe slott som han ägt.
Vi fick höra mycket om Lux- och Primusfabrikerna och om alla broar.
Vi passerade den sidan som jag åkt förbi med sightseeingbåten.
Då fick jag veta att det gula lusthuset tillhörde Klastorps gård.
I det lusthuset hade Strindberg sovit en natt - ständigt denna Strindberg.

Hur var det nu igen?

Jo i Ösmo kyrka hade han ju predikat som tonåring och i Gustavsberg
hade han suttit på värdhuset och skrivit "Leka med elden" bara för att
nu dyka upp även i Klastorps lusthus.

Lite längre fram på Kungsholmssidan låg Adolfsberg där ägaren till
Operakällaren haft grisuppfödning på 1880-90-talet.

Vi avslutade snett nedanför Montebellogatan - vackert berg.

Jojo de hade vackra namn på en del hus på Lilla Essingen när
detta var landet och tillhörde Bromma socken som inte var en del av
staden. 1916 hade bromma kommit att tillhöra Stockholm men
inte förrän 1943 blev Essingen en egen församling.

På tisdag är det promenad på Stora Essingen - kanske ska jag gå då.

Kommentarer
Postat av: Nina

Vilken fart det är på dig :)

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Hej Nina,

jo det finns säkert någon bokstavskombination för mitt nervösa farande. Jag tror det ska vara IVSHPK eller uttytt "inte-vilja-skriva-hemuppgiften-på-kursen". Jag tänker så här, att om jag gör sånt som känns lagom nyttigt så kanske det blir läge att skriva sen d v s jag samlar inspiration just nu ;-)



Krmar från Pauline

2008-07-24 @ 23:39:42
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Strindberg verkar finnas i din närhet just nu, få se om han dyker upp idag när vi ses. Du gör allt det som jag skulle vilja göra men inte haft tid till för Honungspojkens intressen har gått i första hand i sommar.

Kramar från Nicoline

2008-07-25 @ 06:16:28
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback