Gissa vad jag gjorde igår?

Igår blev det en liten konstrunda innan jag på vägen hem så småningom
hamnade hos min favoritfaster.
Jag är så fascinerad av Albertus Pictors målningar av Livets hjul eller
Lyckohjulet som det ibland kallas.


Övergrans kyrka


Yttergrans kyrka

Temat känns väl igen från bilden jag tog i Ösmo kyrka i måndags.

På väg upp mot makten på vänster sida - Regnabo - jag ska ha makt (jag ska regera).
På toppen av hjulet högst upp - Regno - jag har makt (jag regerar).
På väg nedför på höger sida - Regnavi - jag har haft makt (jag har regerat).
Underst ligger den döde - Sum sine regno - jag har ingen makt (jag har inget rike).

Inspirerande att stå nästan ensam i dessa kyrkor och totalt sett ta över 90 bilder.
Fantastiskt att målningarna finns kvar, jag bara suckade av hänförelse igår.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Nästa gång jag kommer in i kyrkorna ska jag se upp och minnas vad du skrivit om målningarna. Vilken trevlig dag det var.

Kramar från Nicoline

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Ja vart tog tiden vägen? Det går ju alltid så fort när vi ses.

Kramar till min favoritfaster från Pauline

2008-07-26 @ 15:36:12
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback