En tur till Ösmo

Nu kallade min medeltida längtan på nytt.


Lyckohjulet i taket på Ösmo kyrka

Det var måndag och Augusta var ledig från sitt jobb hos gubben.
Kanske ville hon följa med mig på en ny hugskottsfärd.
Hon skulle bara åka till en specialbutik i den lilla stad där en av
våra anor bott och verkat.
Jag plockade upp utanför butiken och blåste henne på en fika med
hennes vackra dotter. Jag hann dock få en kram av den vackra.

Sen bar det iväg söderut. Vi färdades på Riksväg 73 eller Dödens väg
som den kallas i folkmun. Stackars de som dagligen färdas på den
byggarbetsplatsen. Hoppas det blir bra när breddningen är färdig.

Till Ösmo kom vi i tid för en guidning - trodde vi, men guiden var sjuk.
Vi guidade oss själva med hjälp av informationsblad och Pia Melins
"Fåfängans förgänglighet". Den boken som jag släpade med mig till
Västmanland och som säkert lär få resa mera.


Taket längst bak i kyrkan.

Efter att ha fotograferat så batterierna tog slut gick vi till sockenstugan.
Kaffe och världens godaste våfflor väntade där.
Vi tog ännu mera våfflor med grädde och sylt.


En skalbagge vid fikabordet.

Sen kom vår efterhängsne följeslagare duggregnet igen.
Efter ännu en tur in i kyrkan och ett varv på kyrkogården flydde vi till bilen
för att inte bli totalt dyngsura.
Vi tog ett varv förbi Ogesta herrgård där svågerns farmors systers man
jobbat som statdräng för 100 år sen.

På vägen mot stan slog blixten ned i marken vid vå bil tror vi.
För vi såg ett blixtsken (nej ingen fartkamera) och det small så att jag
trodde vi blivit påkörda och Augusta trodde någon var instängd bak och
ville komma ut. Hela marken vibrerade och sen kände vi oss märkligt
kraftlösa. Det var nog tur vi satt i bilen när åskan gick men vi var ändå
mitt på väg 73 när det hände.


En liten bänk jag skulle vilja ha tagit med hem.

Kommentarer
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Jag hörde på radion att Pippi Långstrump letat efter en "S P U N K". Hon hade till sist hittat en. Det var en skalbagge, kanhända är det en spunk jag fotograferat.



Pauline


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback