När jag räknade fåglar förra helgen

Förra helgen var det dags för fågelräkning igen, det var ju "Fåglar runt knuten" som gällde.
Så precis som förra året bestämde jag mig för att räkna de bevingade vännerna som under
en timme besökte min fröautomat, nötbox och fågelstuga.
Det var stora skillnader mot förra året trots att de sitter på samma ställe även i år.
Dels är den skyddande häcken mot gatan borttagen och sen säger man att fåglarna hittar
mat på andra ställen när det är varmare ute. Grannarnas fågelbord är också tomt både på
mat och fåglar.

Hos oss var det mest kråkfåglar med sex skator i topp, de där vanliga fågelbordsgästerna,
blåmes och talgoxe var bara två av vardera.

Inatt har det dock snöat och det är minusgrader ute så om jag sätter mig vid köksbordet
och räknar fåglar så blir det ett helt annat resultat gissar jag.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Jag tror att fåglarna har hittat ganska bra med mat denna vinter. Däremot skator och liknande fåglar har blivit lata och tar allt man hänger/lägger ut.

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag har inte sett så många småfåglar hos oss i vinter, men däremot såg jag två ganska välgödda rävar som smög över berget på baksidan av Fädernegården i morse.

2008-02-03 @ 21:29:39
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback