Hemma igen med en massa nya bilder att sortera in

Det här skrev jag kvällen den 3 augusti men glömde trycka på publicera.
Därför kommer först ikväll den 4:e.

Nu är jag hemma och har tömt kameran.
Många bilder blir det - med mitt senaste favoritobjekt.
Medeltida kyrkor med kalkmålningar.
Kika på bilden nedan - det är bara en liten dekoration tror jag,
den föreställer kinget särskilt och ändå så speciell.



Målaren är okänd och går under namnet Risingemästaren.

Som jag säkert nämnt så har min kära syster Augusta och jag kommit på en
bra sak när man fotograferar kyrkor - för att inte glömma var man är om man
plåtar många så börjar man med en bild av vägskylten med kyrkans namn.
Det glömde jag i Risinge så bilden togs efteråt - som ni ser har kyrkan två olika
namn.
Både Sankta Maria kyrka och det som den ofta kallas Risinge gamla kyrka.


En lustig sak som jag upptäckte när jag tittade i min släktforskning var att
jag hittade flera träffar (8 st) på Risinge församling.
Makens systerdotters mans plastmorfar dog där (lite väl avlägset).
En svågers kusins make är född där (lika avlägset)
Makens farfars mormors morfars farmors morfars föräldrar Lemon och Dromeau
gifte sig där 1644.
Eftersom den gamla kyrkan användes då har vi alltså stått i den kyrka där hans
förfäder elva generationer tidigare stått. De var valloner och var de var födda vet
vi inte bara att de dog på Lövsta bruk i Uppland 36 respektive 55 år senare.
En vallonana till en av yngsta dotterns orkesterkompisar dog där 1638 - hon var
någonting 13 generationer före till orkestertjejen.
Damen från 1638 hette Dubois ett namn som också förekommer i makens släkt
och flera kända vallonnamn korsar denna släkt på vägen fram till nutid.

Slutligen har jag en dam från Risinge där jag saknar uppgift om hennes efternamn
när hon föddes 1905. Hon gifte sig så småningom med en elvamänning till min
morfars far (väldigt avlägset det med).

Maken förfäder smäller nog högst i alla fall.

Nu lägger jag Risinge åt sidan eller om jag ska kolla damen utan efternamn i
SVAR innan jag går och lägger mig. Hon hette säkert Karlsson eller Petterson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback