Gammal text

Imorgon ska jag på exkursion igen.

Denna gång ska jag iväg med kurskamraterna på "Vikingatidens och medeltidens texter".
Vi ska kika på runstenar i två kommuner norr om Stockholm.

Det ska bli spännande och enligt vad som sagts ska vädret också bli bra.
Det är ju inte kul att sitta ute och äta lunch i hällande regn så jag hoppas att SMHI kommer
att få rätt. Runstenar står ju inte heller inomhus så och det lär bli svårt att rita av texten om
det regnar. Jag tar kameran med för säkerhets skull.

Att titta på runstenar är väl ingen nyhet - men att få gå med en lärare som kan det mesta om
det språk som man skrev med. I tisdags fick vi lära oss tyda texten på en runsten, det var en
bra början.
Efter denna helg hoppas jag att vi ska ha lärt oss mer.

En sak lärde jag mig i alla fall förra helgen - ögonen på drak- eller ormhuvudet är runda i början
av den tid då runorna ristades. Med tiden tog sig ristarna mera friheter och det blir längre ögon.
Man har kommit en bra bit in på 1000-talet har jag förstått kanske efter 1050.
Denna närbild på ögat på runstenen i Rasbokils kyrka visar hur ett långt öga ser ut.



Här nedan är ett långt öga från Tyresta. Där stenen är daterad till ca 1075.


Hur ett runt öga ser ut -hoppas jag få se imorgon.

Kommentarer
Postat av: Nina

Vad fitig du är!



Trevlig helg! Kram

Postat av: Nina

FLITIG... ska det vara... ser som en kratta på laptopen. Allt blir så litet där...

2008-08-29 @ 20:50:47
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Peter PC Carlsson

Tja, även det som är gammaltärvärt att plocka upp. Åtminstonne inte så läng som det inte rostar.,

2008-09-02 @ 23:41:23
URL: http://enbart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback