De är inte farliga - men lite obehagliga

Nu när det skymmer lite sitter jag och tittar ut genom fönstret mot ängen och parken en bit bort.
Fönstret står på glänt för att släppa in den syrerika, svala kvällsluften. 
Då ser jag dem flyga här utanför. Lite vingligt och ryckigt allteftersom de korrigerar flygkursen.
Det lär finnas 18 olika arter i Sverige. Vilken som frekventerar mitt luftrum vet jag inte för så nära har jag inte kommit dem. De äter bara insekter och eftersom jag inte är en sådan så jag behöver inte vara orolig men jag tycker de är lite obehagliga ändå.

Var de bor vet jag inte jag trodde det var i den gamla almen på gatan men den rasade ju till hälften för Gudruns hårda vindar och den andra stammen tog ju arboristerna några månader senare.
I den stump som står kvar kan de väl inte bo.

89386-4

Fast det kanske de kan. Kanske hänger de upp och ner och sover inne i trädet som är igenbuskat av nya vattskott? Först var det en som flög här utanför nu ikväll och nu är de tre stycken. Jag vågar bara ha fönstret lite på glänt för jag vill inte ha in dem.

Ett litet barn som jag kände för 20 år sen fick in en genom fönstret och hon var jätterädd och vågade inte väcka sina föräldrar och berätta om att hon fått in en genom fönstret. Så hon tog sitt täcke och sin kudde och lade sig utanför sina föräldrars rum. Hon stängde dörren noga så att den lille gynnaren inte skulle kunna lämna hennes rum. Den hittades död under hennes säng någon dag senare.
Jag förstår hennes skräck för jag har ju själv hört dem krypa in mellan timmerstockarna som utgjorde väggar i det hus vi hade på landet en gång. Jag låg där på andra sidan väggen och hörde dem genom innerväggen och tapeten. Jag trodde de skulle komma ut i min säng men de gjorde de inte.
På den tiden visste jag inte vad det var som lät och det visste inte heller det lilla barnet som som fått in en genom fönstret.

De är inte farliga men visst är de lite obehagliga där de flyger omkring - fladdermössen.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Ibland kan man se någon fladdermus här med... likadant på sommarlandet. Jag är inte rädd för dem, har till och med sett dem sittande och plirande med sina små ögon.

Postat av: Nicolin på Fädernegården

Min storebror och hans killkompisar gjorde alltid en massan experiment, bl a lade de ut vita lakan på marken för att fladdermössen skulle landa där. Vi tjejer vågade inte vara ute då och glada var ju killarna.

2006-07-03 @ 12:06:48
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback