Fem poäng till

Under gårdagen fick jag reda på att jag hade fått godkänt på Namndelen av kursen i
Vikingatida och Medeltida texter.
Jag får vänta till på tisdag för att se vad läraren har gjort för bedömning på själva texterna,
men när jag har varit inne och kikat på
www.studera.nu, kan jag se att jag har fått betyget C.
C är ju det bästa godkända betyget medan A och B ger VG.

Kanske skulle jag kunnat få ett VG men det räcker med godkänt för mig med tanke på att jag
inte har så stora mål med kursen. Jag ska ju dessutom jobba samtidigt.
Jag vill ju helst lära mig tolka texter och lära mig mer om bakgrunden till de texter som finns.
Just namnmomentet som det senaste tentaresultatet gällde var väldigt roligt och trevligt.
Jag har ju alltid fascinerats av olika konstiga ortsnamn som jag har sett när jag har färdats
efter vägarna.

De senaste tisdagarna har vi fått översätta de texter vi har haft i läxa att läsa utöver de vi haft
i läxa att översätta skriftligt. Texterna vi har jobbat med är ju inom momentet Medeltida texter
eller Forntidssvenska som kursen heter för de nya kurskamraterna som bara vill ha 10 poäng.

Läraren har lätt kunnat konstatera att delar gruppen varit lite dåligt förberedda dvs vi har bara
läxt texterna lite extensivt. Att sitta framför gruppen och översätta igen i stunden har givetvis inte
känts bra för dem som tvingats göra det.
Därför hade hela gruppen förberett sig noga till i tisdags och alla hade gjort skriftliga översättningar
även på det som inte skulle lämnas in.

Läraren hade alltså räknat att vi skulle hålla på i över två lektioner men de väl förberedda eleverna
klarade av det hela på drygt en lektion. Det blev lite extra tid i och med att vi gärna ville diskutera detta.
Eftersom datorn strulade för läraren så var vi färdiga efter mindre än två lektioner istället för tre.
Nu har ju jag varit förberedd på detta vis redan förut men det känns extra bra när hela gänget är på
detta vis.

Vad jag ska skriva om på projektarbetet är jag inte riktigt säker på ännu men kanske gör jag något
om de "små landen" - Värend, Finnveden och Njudunge som har givit namn åt landskapet Småland.
De små landen bestod av tio lagmansdömen som jag också vill skriva om.

Problemen är bara att jag inte vet hur jag ska begränsa mig, det får inte bli för stort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback