En dum gubbe

För en dryg vecka sedan fick jag ett mail från en obehaglig typ.
Vi hade kontakt för några år sedan när jag var ny som släktforskare.

Han hjälpte mig med några uppgifter - i min mans släkt.
Han var inte släkt med min man det var hans hustru.

Allt han gav mig var inte rätt och dessutom har jag förstås kollat upp alla
hans uppgifter i kyrkböckerna. Jag har även forskat vidare och lagt in alla
de nya uppgifterna jag hittat i mitt släktforskarprogram.
Det finns en släktforskarförening som vi bägge två är medlemmar i där
man kan skicka in utdrag ur sin forskning.
Det är inga färska uppgifter man skickar in - utan det är en 100-årsgräns.
Utom på dödsfall, där är det bara 25 år.

I alla fall så ringde mannen för tre år sen och talade i hotfull ton om att jag
genast måste ta bort uppgifterna om hans hustrus släkt.
Hennes släkt hade jag ingen rätt att forska på för vi var inte släkt - men hallå
det är ju min mans släkt sa jag då. Du är inte släkt med din man, sa han då.

Förvisso är vi inte släkt utan bara gifta, men hans logik haltade betänkligt när
han inte förstod mina ord om att han i så fall inte är släkt med sin fru.
Jag tog bort en del ur min forskning och skickade in ett utdrag igen.

Allt var frid och fröjd till förra veckan när det där mailet kom.
Samma obehagliga ton om att jag inte fick ha med hans hustrus släkt i min
forskning. Enligt honom ska man bara ha sin egen gren bakåt och inga syskon
till sina förfäder med.
Tyvärr har jag ju uppdagat att jag har annan släkt som är släkt med hans hustru
så därför hade dessa uppgifter kommit till igen.

Den elaka gubben hade mage att skriva så här:

Vad du sysslar med är inte, och har absolut inte med släktforskning att göra.
Tag gärna en kurs i ämnet och lär dig vad etik innebär.

Jag vet att han inte är något att bry sig om men jag är rädd för han har mitt namn
och min adress. Jag har meddelat honom att jag har raderat hans hustrus gren
för den är tydligen inget att vara släkt med men de uppgifter som är rakt bakåt i min
mans släkt an behåller jag.

Jag som till och med har högskolepoäng i släktforskning till skillnad från gubben.
Sen var det, det där med etik - efter hans elaka påhopp kan man ju diskutera detta
med om all världens etikkurser räcker till honom.
 Fast det snart gått två veckor får jag fortfarande ont i magen när jag tänker på mailet.

Jag kommer i alla fall inte att få fler mail från honom ;-) för jag har satt att hans adress
ska sorteras som skräpmail.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Är inte uppgifterna i kyrkböckerna offentliga handlingar? Mannen skulle säkert komma längre om han var hövlig och inte hotfull. Trist med sånt beteende.

Kramar från Nicoline/äkta släkting


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback