Lasse i Gatan

Om jag säger Lasse i Gatan så ringer säkert en klocka hos dig.
Hur var det egentligen vem var han?

Jag har haft anledning att kolla upp lite vem han var denne ryktbare man.
Ett kort liv levde han 1689-1718 men händelserikt.
Han råkade ut för sjörövare, blev sjökapten som 18-åring, blev adlad
Gathenhielm som 25-åring.
Ägnade sig åt "legal kaperiverksamhet", ägde hus i Göteborg och hann
gifta sig blott 22 år gammal.
Han ligger begravd i Onsala kyrka.

Varför är detta intressant? Jo han är bror till mina syskonbarns anmoder.
Systern ärvde Gategården i Onsala efter sin styvfar.

Det fanns en bror till som adlades samtidigt och som också deltog i
kaperiverksamheten men ingen har väl hört om Christian i Gatan som
levde 1682-1722.

Kul är det i alla fall att ha upptäckt sånt här.
Det finns mycket att läsa om det fast en hel del är nog utbroderat med
en massa detaljer som inte är sanna.
Fast verkligheten räcker nog långt den med.

Kommentarer
Postat av: Martinastri

Your site is very good. Thank you for the opportunity to sign your guest book.

Postat av: Emma

Vad kul, Jag är i rakt nedstigande led från Lasse i gatan, det visade sig då göteborgs stad gjorde en släktforskning om honom!

2011-02-27 @ 10:29:13
URL: http://thenoname.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback