En ny sommarkurs

Nu har jag tagit ledigt ett par (fem) dagar från jobbet för att gå en kurs
på Stockholms universitet. Kursens namn är "Bild och budskap i
medeltida kalkmålningar" och den började igår. 
Tre dagar i juni och två dagar i augusti blir det.
Detta är så nära historia det går att komma utan att det faktiskt är historia.

Det blir tre kurstillfällen med föreläsningar och en utflykt till Uppland 4 augusti.
Sista gången blir det diskussion om vad vi sett och kommit fram till.

Nicoline det kanske blir en kyrka nära dig. Om det inte blir så lär jag ta en tur till
din närmaste kyrka för att kolla in målningarna.
Vid mitt besök i Kalmartrakten i slutet på juli lär jag kolla in målningarna i de
medeltida kyrkorna på riktigt nära håll.

Igår satt jag dock och kände att jag hade varit i många av kyrkorna de talade om.
Tyvärr hade jag inte granskat målningarna så nära att jag hade nytta av det på kursen.
Någon ställde en fråga om hur pass dokumenterad den helige Fransiscus var i Italien.
Det visste jag men sa inget, äldsta dottern som är i Assisi för tionde gången hade
berättat om målningarna i omkringliggande kyrkor.
Tänk om jag berättat om alla kyrkor jag varit i som nämndes igår och dessutom nämnt
att dottern var i Assisi just nu. Undrar om någon trott att jag var mytoman då.

Kursen är i alla fall väldigt intressant.

Den pågick i 2 x 2 timmar med mellanliggande lunchavbrott.
Efter det hade jag omtenta i Forensisk lingvistik som jag tror gick bättre än förra gången.

Kursen i akademiskt skrivande fick jag VG på så det var ju ganska OK resultat under
vårterminen ändå. Bägge kurserna sammanföll ju under några intensiva veckor och de
var ju 75% när de pågick. Sen skulle jag jobba också.
Imorgon åker jag med maken och yngsta dottern (som jobbar i stan) och går till universitetet.
Det är ju sista dagen i stegräknartävlingen och jag tänkte skippa stavgången 05.00-06.00.
En promenad 08.00-09.30 är nog lika bra.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Då väntar jag på datum för du kommer väl hit till oss då.

Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback