Västmanlandsturens fortsättning

På torsdagsmorgonen vaknade jag strax efter 04.00 överst i en våningssäng.
Jag skulle behöva gå på toa men visste också att jag inte skulle vilja ta mig
upp en gång till när jag väl tagit mig ned - så jag låg kvar.
Vid 5-tiden klättrade jag ned i alla fall - väl medveten om att hon som sov under
nu utsattes för hela-havet-stormar. Sängen riste nämligen så när jag klämde mig
mellan skyddskanten på sängen och taket som var väldigt nära översängen.
Öppningen i skyddskanten var placerad fel så stegen hamnade fel.
Jag kunde ju inte gärna kliva ned på sängbordet.

Tillsammans gick
lillasyster och jag ut mot service huset i stugbyn.
Efteråt tog jag min dator och kollade upp var trafikolyckan på E18 var i förhållande till
dit vi skulle. Just vid den avfarten var det förstås.
Vi duschade, städade och tog oss lite att dricka innan vi åkte mot Västerås.
Där hittade vi Brynolfs Bageri på Sturegatan - en riktig pärla där frukosten intogs.

Redan före 08.30 åt jag en bakelse för det var ju faktiskt min födelsedag.

Vidare mot Dingtuna där vi skulle titta efter spår av svågerns förfäder men också
titta på målningarna som Albertus Pictor gjort.
Kyrkan var förstås låst men svågern hittade en man som låste upp åt oss.

Vi kom in och hittade en av svågerns förfäder på en tavla med kyrkvärdar.
Själva kyrkan fick vi för oss själva efter att vi fått se altarskåpet i sakristian som sen
nogsamt låstes. Även altarskåpet anses vara mer än 500 år gammalt eftersom det
nästa år är 500 år sedan Albert Målare dog i i Stockholm. 


Här nedan är delar av själva stjärnvalvet i kyrkan. 


Jag sprang runt lite lätt euforisk som en unge i en godisbutik.
Vi lyssnade på informationen om kyrkan och fotograferade allt vi kom åt.
Så småningom lämnade vi kyrkan efter att ha köpt några vykort och skrivit
ett som skulle till svågerns sexmänning i Stockholmstrakten.
Den mannen har ju också sina anor i Dingtuna. 

Kommentarer
Postat av: Nina

Grattis grattis! Och KRAM!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback