Svårt för vissa skådespelare

Igår nämnde jag att jag hr svårt för Regina Lund - hon och
Lena Endre är de enda kvinnliga skådespelare jag inte gillar.

När det gäller karlar finns det speciellt fyra jag inte kan med.

BörjeAhlstedt
Tommy Berggren
Örjan Ramberg
Torsten Flink

Tre av dem förekom i ett TV-program senaste veckan som handlade
om deras respektive förhållande till Ingemar Bergman.
Det var intressant fast jag hade svårt för dem som närvarade.
Börje Ahlstedt vars autograf jag fick hösten 1967, tappade jag förtroendet
för under de program som SVT visade under namnet "Stjärnorna på slottet".
I andra sammanhang har jag förstått att han bara lever för teatern.
Han är skicklig - jag såg honom i Macbeth på Dramaten - men jag gillar
honom inte. Han är duktig och kan göra mycket av en liten roll och fast jag
beundrar honom - känner jag att jag inte kan med karln.
Han var alltför lättviktig i Fanny och Alexander, tycker jag.

Tommy Berggren är bara så motbjudande att jag är överlycklig att jag inte
blev skådespelerska och eventuellt skulle ha behövt spela mot honom.
I detta TV-program var han så överlägsen och besserwisser-aktig.
Ingemar Bergman hade minsann satts på plats av den duktige Tommy....
Fast jag gillar folk från Göteborg får han mig att känna att göteborgskan
är hemsk som dialekt.
Mitt motstånd väcktes för länge sen - redan under Elvira Madigan.

Sist och minst i sällskapet var Torsten Flink som med någon sorts
Bergmankomplex härmade honom.
Vad såg Annika Jankell hos denna sorgliga figur?
Han som alltid dyker upp i de mest konstiga sammanhang.
Hur var det med den döde mannen i vars lägenhet förstås han av
någon konstig anledning befunnit sig i?

Hur kan ett program med tre av mina icke-favoriter vara så bra?
Kanhända attraheras man av det som äcklar en.
Jag satt helt trollbunden och bara lyssnade. Jag har inte släppt
programmet ur tankarna ännu.

Tur bara att Örjan Ramqvist inte var med för han som spöat ett
av sina ex är den som jag har svårast för.
När vi var på Dramaten för några år sen fick jag tyvärr medge att
han var bra som Oberon - fast han äcklade mig oerhört.
Ännu en karl man får vara glad att man sluppit stöta på IRL!!!

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag har också andra manliga ideal än de du nämner.

Kram

Nicoline


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback