Levi Rickson - Jeremias i Tröstlösa

Var det dina små fötter som dansade
kring en majstång i Nyckelhult på tå?
Var det dina bruna flätor jag bekransade
med de blåaste blåklintar blå?

Så börjar dikten "En sommarvän" som spelas flitigt på radion just nu.
Det är Karin Wistrand och Jeremias Session Band som framför den.
Första gången jag hörde sången för några veckor sen klack det till i mig.
Jag kände igen texten den hade jag hört förr. De har gjort tonsättningar
av Levi Ricksons dikter.

Levi Rickson som skrev under pseudonymen Jeremias i Tröstlösa föddes
1868 i Almby utanför Örebro och hette egentligen Levi Johan Eriksson.
När han slutade sitt liv nästan hundra år senare 1967 så hade han varit
verksam som journalist och skribent men efterlämnar endast tre böcker.

Jag har köpt dem på nätet från ett antikvariat och har dem i halvklotband
liggande bredvid datorn. De flesta dikter är skrivna på mål och bör väl läsas
på närkingska.
Enligt min mamma så hade hennes farmor sagt att de var släkt med Jeremias
i Tröstlösa. 
Jag har nu snabbforskat på hans anor men inte hittat något gemensamt
mer än att han var född i Närke som min morfars mor.
Men tanken är ändå tilltalande - att vi skulle kunna vara släkt.

I Wadköping finns Jeremiasstugan som jag bara har sett utifrån inte varit inne i.
Här nedan är en bild på den som jag har lånat från
Örebro stads hemsida


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Man kan aldrig vara säker på hur det var förr. Hemligheter om anor har avslöjats förr;)

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback