Hantverkare i huset

Under gårdagen så städade vi maken och jag. Vi hade varsitt område att städa och plocka ur.
Jag flyttade möbler och torkade på mitt område på undre våningen och han plockade bort sånt
som skulle tas bort för alltid.

Att vi gjorde detta beror på att vi ska fixa badrum, gästtoalett och stammar. Maken tog alltså
bort alla flaskor och burkar i badrummet och på gästtoan. Han tog bort handdukshängare,
badrumsskåp och toalettpappershållare. Jag tog bort Niklas vår gamla hylla som innehöll
mangeln, manglade handdukar, nyköpta flaskor med hårtborttagningsmedel, duschtvål,
schampo och balsam. Sen fortsatte jag med reservlagret med bindor, tamponger,
bomullsrondeller och damrakhyvlarna. Sist åkte hyllan med tvättmedel, sköljmedel, såpa
och Klorin. Allt ställdes i en nätkorg som tillfälligt ställs matkällaren. Även strykbrädan åkte
ut eller snarare in där vi hänger tvätten och där jag ställt Niklas och mangeln så länge.
Sist tvättade vi av väggarna där vi tagit bort saker fast de ska målas eller kaklas efter spackling
och slipning.

Idag kom hantverkarna för att börja med badrummet och gästtoaletten. Först ska de väl ta
bort badkaret, de gamla handfaten och toalettstolarna så att de kan gå loss på mosaikgolvet
och de gamla kakelplattorna. 
Sen ska de byta rören från badkaret, handfatet, toaletten samt byta den stam där de går ihop.
Dessutom ska röret från bidén tas bort. Golvbrunnen ska också bytas av försäkringsskäl.
Nya tak blir det också.
På gästtoaletten ska mosaikgolvet tas bort och rören från handfat och toalett bytas.
Det blir en ny dragning i taket så att duschkabinen i tvättstugan kan flyttas mot väggen.
Då måste vi flytta anslutningen till vattnet, där kabinen står idag får vi troligen plats med en
ny tvättho. Kanske byter vi golvbrunnen i tvättstugan också.

Vi har haft massor med folk hemma för att titta på jobbet de senaste året, ingen har velat
lämna offert på ett sånt litet jobb har de sagt. Jag tycker jobbet är jättestort.
Det ska bli nya handfat och toaletter, liksom nytt badkar istället för det gamla fula med
skadad emalj. Badrummet ska ha kakel upp på väggarna och klinker på golvet.
Gästtoan ska ha samma klinker men inte kakel lika högt upp.
I tvättstugan slipper vi de gamla gjutjärnsrören med rost i skarvarna.
Huset är 45 år så de där sprickorna som finns i rören kan nog gå sönder när som helst.
Jag vill inte ha avloppsvatten i tvättstugan.

Under 2-3 veckor kommer vi att få duscha tidigt för man kan ju inte duscha när hantverkarna
har kommit. Om vi behöver gå på toa maken och jag, får vi gå på tjejernas toa en trappa ned
för den kommer att vara helt oberörd av allting. Den är så mycket nyare också.
Handtvätt på övervåningen kommer att ske vid köksbänken. 

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Åå vad härligt att få nytt badrum. Blir det bubbelbadkar? Vilken färg? Jag måste få komma och inspektera sen.

Postat av: Nina på Johangården säger

Får Nicoline och jag komma och provbada sedan?
:)

2008-01-14 @ 20:47:19
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Nej det blir inte bubbelbadkar och ni får gärna komma och provbada.
Enligt den äldre mannen som ska sätta kaklet så är cafe latte inne som färg så därför gick den bort, vi ville inte att man ska kunna datera badrummet efter färgen.
Det blir en off white-nyans på väggarna och en rand ca 120 cm upp som stöter i lite rosa-röd. Golvet kommer att gå i terracotta istället för den klinker som var exakt samma som randen. Tyvärr var det för stora porer på den vi hade valt och den krävde regelbunden vaxning för att hålla sig fräsch.
De som gör jobbet har bestämt sig för att göra badrummet först så vi kommer att ha gästtoan på övervåningen tills badrummet är klart, det känns skönt.

2008-01-14 @ 22:25:31
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback