En helg i skogen

Så här såg det ut när vi kom till Tyresta.



Vi var 10 personer på kursen som började efter lunch igår.
Mattias Pettersson som den ena arkeologen heter började med att prata om Tyresta
och visade ett bildspel om hur allt mer mark höjt sig ur havet och hur mycket som blivit
synligt vid vissa tidpunkter.
Efter kaffet visade han hur man slog loss vassa bitar ur kvartskärnor. Dessa bitar eller
avslag som de också kallas användes som knivar eller andra vassa verktyg.

Gårdagen avslutades med att vi gick upp i skogen för att kika på den plats vi skulle gräva på.
Så här såg det ut där utgrävningarna påbörjats.


Bara en massa sten - javisst vi var ju på jakt efter stenåldersföremål - som kvartsavslag.
Efter att ha tittat och burit upp en del saker avslutades första kursdagen.

Jag sov som klubbad oxe och hörde inte när maken och dottern kom hem från bio.

Imorse började kursen prick 9.00 och då fick vi även träffa den andra arkeologen Roger Wikell.

Vi kikade på en skålgrop som jag inte sett förut fast jag varit på Tyresta flera gånger.
Skålgroparna har troligen använts i rituella sammanhang och de har på sina håll använts
ända i på 1920-talet. Man smorde dem t ex med ister och lade i olika saker för att hoppas
på välgång.
Om jag minns rätt ska det kanske finnas över en miljon skålgropar i Mälardalen.

Här är en närbild på skålgropen.


Efter detta gick vi upp i skogen och grävde.
Vi hittade flera kvartsavslag som använts som verktyg. Ungefär hälften av rutorna vi
grävde visade sig innehålla något men flera var tomma. Även såna rutor behövs för
att avgränsa sökområdet.

Man kan faktiskt säga att historiens vingslag kändes.

Vi grävde, sållade, grävde igen, gick tillbaka till byn och åt lunch.
Efter lunchen grävde vi ännu mer och sållade.

Dagen avslutades med summering och titt på en runhäll som ligger vid ett hus i Tyresta.


Vad det står syns väl "Farbjörn lät hugga stenen efter Håulv, sin son. Halvdan högg runorna".

Nu sitter jag här hemma nyduschad med värkande och trötta kroppsdelar och längtar till sängen.
Vilken kanonhelg det har varit och regnkläderna låg i bilen hela tiden för vädret var toppen.


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vilken spännande och intressant helg du varit med om. Jag önskar jag hade varit med. Texten på stenen går ju inte att scanna med optisk läsning precis. Men vacker är den.

Kramar

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Hej Pauline!

I morgon den 28 augusti är det tre år sen jag hittade dig i rymden. Det var en häftig dag. Vilken tur att jag satt och surfade just den dan.

Kramar från Nicoline

2008-08-27 @ 14:59:30
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Augusta på Stadsgården

Kära sötaste lilla syster det låter så roligt när man läser vad du har för dig på helgerna jag vet ju av egen erfarenhet att du går in med hull och hår för de saker som du tycker om. Men att vara ute i skogen och "gräva" som du har gjort det skulle jag inte orka även om jag ville för det låter som om du hade roligt. Många kramar lilla du

2008-08-27 @ 15:24:05
URL: http://augustastadsgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback