När verkligheten överträffar dikten

Idag fick jag ett mail från en dam som undrade över mitt
intresse för en viss släkt som hon härstammade ifrån.
Hon undrade om vi kunde utbyta lite uppgifter.
Visst kunde vi det.
Hon härstammade ifrån det lilla flickebarnet som blev till när min
mans anmoder blev lägrad av sin svåger i början på 1800-talet.
Åtminstone har prästen skrivit att hon blev lägrad av kapten XXXX.
Han var gift med hennes äldre syster och de hade inga barn han och hustrun.
Den lilla flickan som blev följden av denna historia blev fosterbarn hos
sin moster och morbror dvs sin egen far.

Systern (flickans mamma) giftes senare bort och giftomanssamtycke lämnades
av svågern. Undrar vad som sades i den lilla småborgerliga staden...
I detta äktenskap föddes min mans anmoder.
Den lilla utomäktenskapliga flickan gifte sig senare med en man som var
morbror till den man som gifte sig med hennes halvsyster, dvs min mans
anfader.
Är det snurrigt? Ja ja men också ett himla bra uppslag till såpa.
Släng er i väggen Dallas och alla såna påhitt - detta är verklighet.
Det var två bröder och en systerson till dem som kom till den lilla staden från en
annan del av landet.

Mannen som gifte sig med den utomäktenskapliga dog i gula febern på andra
sidan jordklotet. Hans systerson bröt nacken när han föll ned från masten i en
europeisk hamn. Den andra morbrodern drunknade utanför ett annat europeiskt
land när båten gick under med man och allt.

Visst var verkligheten grym på 1800-talet, man skulle inte kunna hitta på en
grymmare historia och göra film av idag.
Innan de dog dessa män hann de i alla fall sätta barn till världen och deras
ättlingar lever ännu idag och jag har just upptäckt att damen som skrev inte
bara är femmänning med min man på halvsystrarnas sida utan är också
femmänning med hans far på pojksidan.
Lite senare upptäckte jag vi går samma distanskurs i släktforskning hon och jag.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Pauline
Jag känner igen hela den där historien för jag har samma i min mammas släkt från en liten stad. Det här får vi kolla upp. Är jag släkt med din man nu också? Nu bli jag riktigt full i skratt.

Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Nicoline, jag talar om den stad där din farfar och min farfars far föddes.

2007-09-27 @ 06:46:54
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Pauline
Jag talar om den stad där min mormor föddes. Historierna verkar likna varandra.

2007-09-27 @ 07:07:52
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Pauline på Gästgivaregården

Hemskt att så skett i två städer men kanske ändå lite skönt att du inte är släkt med maken också. Jag vill nämligen att du BARA ska var släkt med mig ;-)

2007-09-27 @ 19:14:57
URL: http://paulinegastgivaregarden.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Pauline
Vi är BARA släkt vi två du och jag. Mak-släkta är jag bara granne med.

2007-09-27 @ 21:34:13
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Milkoti

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2010-09-27 @ 10:47:31
URL: http://milkoti.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback