Månskäran, stjärnan och lite annat

Imorse när jag skulle gå ut och hämta tidningen blev jag stående
på trappan i stum hänförelse över månen och stjärnan som
hängde över grannarnas hus.
Efter att ha hämtat tidningen och tagit ett varv förbi komposten så
hämtade jag kameran men avståndet var för stort. Efter tre misslyckade
foton med zoom så gav jag upp och bestämde mig för att bara minnas
bilden i huvudet.
Det måste ju vara morgonstjärnan eller planeten Venus som hängde
bredvid månskäran när jag stod där och tittade i öster.
Klockan var bara strax efter 06.00 och jag var pigg som bara den.

Sen dess har morgonen och en del av förmiddagen gått åt till studier.
Jo jag hade ju förstås redan läst 10 sidor i "Medieval Worlds" innan jag
klev upp ur sängen.
Den kurs jag läser i Släktforskning kräver ju också sitt även om den är
på kvartstid. Idag har ägnat mig åt instuderingsfrågorna som jag ju i
princip trodde jag visste svaren på men när man ska formulera det i
skrift som jag gjort nu på morgonen så är det betydligt svårare.

Jag tänker mig att jag ska försöka få någon icke-släktforskare att förstå,
dvs att inte bara nöja mig med att tänka jaja det där kan jag.

Så var en av frågorna t ex "Vad är en anförlust?" Fundera på det lite...

Det är inte när en ana dör som dottern föreslog även om det säkert finns 
folk  som tycker att så är fallet. Det finns ju de som tycker att giftermål är
lika med döden eller ännu värre ;-)





Rätt svar är "När släktingar gifter sig med varandra och samma namn
dyker upp på olika håll i antavlan. "

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Härligt att vara pigg som bara den så där dags på morgonen. Fast jag var ju uppe bara lite senare... dock inte pigg. Ha det bra! Kram

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Då kan du försöka få mig att förstå för jag har inte så mycket kunskap i släktforskning som jag skulle vilja. Vi skulle behöva skriva den där släktkrönikan vi talade om.

2007-10-07 @ 14:04:43
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Sveinungklara

Your website is extremely interesting

2009-05-29 @ 10:56:13
URL: http://sveinungklara.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback