Ett sånt kräk till Karl

Ska det verkligen vara stor bokstav?
Jovisst ska det vara så, för karln jag syftar på heter ju Karl.
Jag har just slängt ifrån mig boken om Karl Knutsson Bonde.
Den som Dick Harrison skrivit.
Dick tycker inte om Karl, det skriver han på slutet och boken bygger ju förstås
på Dicks känsla för Karl. Givetvis påverkar Dicks beskrivning läsaren dvs mig.

Karl Knutsson Bonde var i tre omgångar kung i Sverige på 1400-talet.
Vilket bara det är en bedrift.
Han är en maktgalen människa som verkligen kan gå över lik för att hålla sig
kvar vid makten. Jag känner att jag tycker mer och mer illa om karln men samtidigt
tyckte jag synd om honom när han var fördriven från Sverige. Då när han lånar ut
pengar som han inte får igen, ville han köpa sig makt därnere i Polen?

Jag har inte läst så noga om Karl Knutsson Bonde förut, det var bara ett namn
som virvlade förbi när man läste historia på 1960-talet. På den tiden var man inte
så noga med att lära sig om gubbarna från förr.
Dessutom hade inte Dick Harrison skrivit boken om Karl heller.
fast jag inte kan påverka historien så höll jag ändå på Jöns Bengtsson Oxenstierna
och hans bröder, dvs sönerna till förra veckans historiska figur på kursen.
Jöns Bengtsson var nog en cool figur i alla fall, ärkebiskopen som var med om att
kasta ut två kungar. Hans bror Kristiern som bl a var anfader till Axel Oxenstierna, var
också en trevlig historisk bekantskap.

Nu ska jag bara fundera på vad det är vår lärare menar med sina frågor om Karl
och hans tid.

Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det kanske är en kuggfråga. Han kanske menar Karls tre tider.

Postat av: Evangelinelillylost

Very interesting site. I have bookmarked you.

2010-01-08 @ 11:15:45
URL: http://evangelinelillylost.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback