Mors Dag

Idag var jag uppe kl 05.00 för att sätta på en kopp kaffe.
Sen plockade jag ur och i diskmaskinen samt torkade av köksluckorna.
Därefter kunde jag sätta mig och fika och läsa tidningen på egen hand.
Det bästa som finns är att det ser fint ut när man fikar på söndagen.
Alla andra dagar bryr jag mig inte om resten av familjen inte ser sånt
MEN på söndagen vill jag njuta av att det är fint.
Jag kan ju låtsas att familjen städar annat än när det ska komma gäster.

Efter det manglade jag i en dryg timme för att sen avsluta smörgåstårtan
som jag påbörjade igår. Det var garneringen kvar. Tårtan som ska vara till
"Morsdagskonserten" med yngsta dotterns orkester i eftermiddag.
Morsdagst?rta

Det är så fånigt varje gång jag ska göra en tårta till detta evenemang jag
kommer inte ihåg vad jag gjort tidigare.
Visst minns jag räkor och kaviar men inte vad jag fyllt mellan bottnarna.

Igår började jag famla som vanligt med att så länge skära bort kanterna på
bröden. Jag hade köpt frysta landgångsbröd och lade fyra i bredd på min
skärbräda från Tupperware som är utmärkt som bricka och underlägg.
Ovanpå bredde jag en blandning av bredbar Herrgårdsost och fint skuren
rökt skinka därefter nästa lager av bröd. Så var det stopp igen!!
Jovisst, jag hade ju köpt bredbar leverpastej och den blandade jag med
creme fraiche och bostongurka. Kanonbra konsistens och lätt att breda ut
på det något torra brödet.
Ett lager bröd till och där blandade jag Ejderns smörgåskaviar och creme
fraiche samt tog ett varv ut på tomten för att klippa lite gräslök.
Den fjärde omgången bröd lades på och en blöt kökshandduk lades över.
Sen har det stått längst ned i kylen hela eftermiddagen och natten.
Nu på morgonen blandade jag lättmajonnäs och creme fraiche och bredde över.
Finhackade rädisor och gurka till garnering och sen in i kylen till i eftermiddag.
Det ser finare ut i verkligheten än på fotot som ger ett ganska rörigt intryck.
Nu ska jag bara ta det lugnt resten av dagen för jag är färdig.
Kanske ska jag hämta mamma och syrran som ska komma på konserten.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Hoppas du får en alldeles underbar Mors Dag!

Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vad god den ser ut. Jag ser att du också är uppe med tuppen. Jag är också uppe tidigt och då smyger jag mig ut i glasverandan med min kaffekopp och tidning. Hoppas att din Mors Dag blev lyckad.

2007-05-28 @ 00:04:39
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback